Komentarz autora rankingu

opublikowano: 07-02-2013, 00:00

Handel czeka ciężki rok

Drugim po budownictwie sektorem, który przyczynił się do ponad 20-procentowego wzrostu liczby bankructw w 2012 r., jest handel. Upadłości firm z tej branży stanowiły 24 proc. wszystkich ogłoszonych niewypłacalności. W przypadku handlu problem nie narasta jednak tak lawinowo jak w budownictwie, dynamika wzrostu liczby upadłości to około 16 proc. (w handlu detalicznym 46 proc.).

— Miniony rok był okresem znaczącego osłabienia dla handlu — mówi Marcin Siwa, dyrektor oceny ryzyka w Coface. Spada dynamika PKB, a zewsząd otaczają nas w większości negatywne informacje dotyczące tendencji w gospodarce. Wszystko to powoduje, iż nastroje wśród konsumentów również nie są dobre i staramy się ograniczać wydatki.

Spadająca dynamika konsumpcji wewnętrznej w Polsce źle wpływa na cały handel, zarówno hurtowy, jak i detaliczny. W sektorze dystrybucji FMCG kłopoty z płynnością wynikają głównie z postępującej konsolidacji rynku. Rynek weryfikuje obecnie siłę i możliwości dużej liczby podmiotów działających w tej branży.

Mniejsze, pojedyncze firmy mają coraz trudniejszy dostęp do kredytu i małą możliwość konkurowania ceną. Maleją ich marże, maleją możliwości inwestycyjne, rosną za to opóźnienia płatnicze, co w konsekwencji ogranicza konkurencyjność na rynku. Konsolidacja rynku to także jedna z przyczyn problemów z płynnością i rentownością na rynku detalicznym, szczególnie wśród tych mniejszych graczy.

Olbrzymi wpływ ma wzrost konkurencji spowodowany rosnącą siłą dyskontów i sieci franczyzowych oraz wspomniane wcześniej pogarszanie się nastrojów konsumenckich. Analiza bieżących zachowań płatniczych w sektorze handlu wskazuje na to, że rok 2013 również może być bardzo trudny dla tej branży.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane