Komercyjna polisa lepsza niż ZUS

opublikowano: 08-05-2019, 22:00

Składki wypadkowe nie rekompensują firmom strat spowodowanych niezdolnością pracowników do pracy — wynika z badania WEI.

Gdyby Polska na wzór Niemiec wprowadziła dobrowolne ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców, dwie trzecie właścicieli małych firm zrezygnowałoby z płacenia składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Taki wniosek płynie z badania przeprowadzonego na zlecenie Warsaw Enterprise Institute (WEI), w którym osoby prowadzące działalność gospodarczą podkreślają, że obowiązujący system nie gwarantuje wsparcia finansowego na wypadek utratyzdolności do kontynuowania biznesu. Zdaniem badanych mankamentem systemu ubezpieczeniowego są też stale rosnące opłaty, które stanowią barierę dla rozwoju biznesu. Według 70 proc. najmniejszych firm miesięczne obciążenia wynikające z prowadzonej działalności nie zagrażają ich funkcjonowaniu. Ponad połowa respondentów uważa, że składki ZUS powinny być dobrowolne. Co piąty jest za wprowadzeniem dobrowolności dla tych, którzy z działalności gospodarczej nie osiągają poziomu średniego wynagrodzenia w Polsce. Za szczególnie dotkliwe małe przedsiębiorstwa uważają składki emerytalną (w badaniu było 54 proc. takich wskazań) i zdrowotną (45 proc.).

Za zbędne respondenci uznają kwoty odprowadzane na Fundusz Pracy (72 proc.). Według ponad połowy ankietowanych daniny rentowa i wypadkowa nie wystarczają, aby pokryć ewentualne koszty związane z niezdolnością zatrudnionych do pracy. W konsekwencji gdyby można było wybierać między składkami ZUS a dobrowolnym komercyjnym ubezpieczeniem na życie, które pokrywałoby ryzyko wypadku przy pracy, dwie trzecie małych przedsiębiorstw skorzystałoby z komercyjnych polis. Obecnie ponad 30 proc. przedsiębiorców prowadzących małe firmy ma dodatkowe komercyjne indywidualne ubezpieczenie na życie, a dwie trzecie badanych ma dodatkowe polisy NNW.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane