KOMPANIA MA SIĘ ODCHUDZIĆ

Paweł Mazur
01-08-2000, 00:00

KOMPANIA MA SIĘ ODCHUDZIĆ

Spółka wyda w tym roku ponad 50 mln zł na inwestycje

WYSTARCZY DWÓCH: W Kompanii Piwowarskiej, kierowanej przez Pawła Sudoła, pozostaną po sprzedaży Ostrowa tylko duże browary: Lech i Tychy. fot. G. Kawecki

Kompania Piwowarska zamierza sprzedać browar w Ostrowie Wielkopolskim. Mimo uszczuplenia mocy, Kompania jeszcze w tym roku zamierza zwiększyć produkcję do około 8 mln hl rocznie. W tym celu zainwestuje w rozbudowę dwóch zakładów ponad 50 mln zł.

Ostatnie nadzwyczajne zgromadzenie akcjonariuszy Kompanii Piwowarskiej zobowiązało zarząd firmy do sprzedaży browaru z Ostrowa Wielkopolskiego.

— Browar jest niewielki, a nasze potrzeby produkcyjne pokrywają w pełni browary w Poznaniu i Tychach. Nie chcemy jednak zamykać tego zakładu. Sprzedamy go inwestorowi, który zapewni ciągłość produkcji. Kiedy dojdzie do finalizacji transakcji, jeszcze nie wiadomo. Wiele zależeć będzie od tego, jaką cenę zaproponuje nam potencjalny nabywca — mówi Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej.

Moce produkcyjne zakładu z Ostrowa Wielkopolskiego wynoszą teraz około 200 tys. hektolitrów piwa rocznie.

Miliony na inwestycje

W tym roku na inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych Kampania Piwowarska wyda ponad 50 mln zł. Zakup m.in. nowych tankofermentorów i montaż linii rozlewniczych spowoduje zwiększenie zdolności produkcyjnych spółki z dotychczasowych około 7 mln hektolitrów (po 3,5 mln hl w Lechu i Tychach) do około 8 mln hektolitrów piwa rocznie. W globalnej skali od 1993 do 1999 roku modernizacja obu browarów, wydatki na promocję marek, dystrybucję i poprawę jakości kosztowały około 200 mln USD (ponad 800 mln zł). Do maja tego roku w browarze Lech zakończono instalację dodatkowych 15 tankofermentorów, zwiększając ich liczbę do 40 tego typu urządzeń. W Tychach do istniejących już 58 dołączy (będą gotowe na sezon 2001) prawdopodobnie jeszcze 8 tankofermentorów.

Mocna pozycja

Duże nakłady inwestycyjne spowodowały, że udział w rynku Kompanii Piwowarskiej zwiększył się z 20 proc. w1998 roku do niemal 29 proc. po wynikach sprzedaży po pierwszej półowie roku 2000. Ponad 50-proc. dynamika sprzedaży spowodowała, że spółka w ciągu półrocza osiągnęła niemal 100 proc. zdolności produkcyjnych, wypuszczając na rynek 3,3 mln hektolitrów piwa. W analogicznym okresie roku ubiegłego firma sprzedała o ponad 1 mln hl piwa mniej. Wyjątkowo wysoka sprzedaż piwa produkowanego przez Kompanię Piwowarską spowodowała, że spółka zbliżyła się w tym roku do wyników uzyskanych przez największego konkurenta na polskim rynku piwnym, czyli grupy Żywiec, w skład której wchodzą Elbrewery, Leżajsk, Warka i Żywiec. Grupa sprzedając 3,7 mln hektolitrów piwa ma ponad 31-proc. udział w rynku i wyprzedza obecnie KP zaledwie o kilka proc. Zdaniem analityków, pod koniec tego roku dystans dzielący dwóch głównych graczy na rynku piwnym przypuszczalnie będzie wynosił 5-7 proc.

Kompania Piwowarska zanotowała w roku 1999 1,6 mld zł przychodów ze sprzedaży, przy zysku netto na poziomie 162 mln zł. Właścicielami firmy są (niemal w 70 proc.) South African Breweries (53 mln hl piwa sprzedanego w 1999 roku) oraz Euro Agro Centrum należące do Jana Kulczyka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Mazur

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Surowce / KOMPANIA MA SIĘ ODCHUDZIĆ