Kompania Piwowarskia kończy rok 481 mln zł zysku

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-05-23 20:15

Zysk netto Kompanii Piwowarskiej w roku obrotowym zakończonym 31 marca, wzrósł o 9 proc., do 481 mln zł - poinformował w poniedziałek dyrektor generalny KP Karl Lippert. Kompania chce w ciągu najbliższych lat wydać 280 mln zł na zwiększenie mocy produkcyjnych o 2,5 mln hl.

Zysk netto Kompanii Piwowarskiej w roku obrotowym zakończonym 31 marca, wzrósł o 9 proc., do 481 mln zł - poinformował w poniedziałek dyrektor generalny KP Karl Lippert. Kompania chce w ciągu najbliższych lat wydać 280 mln zł na zwiększenie mocy produkcyjnych o 2,5 mln hl.

"W ostatnim roku nasz zysk netto wzrósł o 9 proc., do 481 mln zł, a przychody o 12 proc., do 3,37 mld zł. Wypracowujemy około 75 proc. całości zysków branży piwowarskiej w Polsce" - powiedział dziennikarzom Lippert. "Chciałbym, aby w tym roku wyniki były co najmniej o 15 proc. wyższe od zeszłorocznych" - dodał.

KP szacuje swój udział w krajowym rynku na 35 proc. W roku obrotowym 2004/2005 Kompania sprzedała w Polsce 10,3 mln hl piwa, o 12,6 proc. więcej niż przed rokiem.

Kompania ma trzy browary - w Tychach, Poznaniu i Białymstoku. Moce produkcyjne firmy wynoszą obecnie 12,5 mln hl (Poznań 5,6 mln hl rocznie, Tychy - 5,5 mln hl, Białystok - 1,4 mln hl). W ciągu najbliższych lat mają one wzrosnąć do 15 mln hl. Inwestycje na ten cel pochłoną 280 mln zł.

"W maju 2003 roku, gdy przejmowaliśmy Białystok, moce produkcyjne tego browaru wynosiły 800 tys. hl. Teraz jest to już 1,4 mln hl. W ciągu roku-dwóch chcemy zwiększyć je do 2,5 mln hl" - powiedział Lippert.

W Białymstoku powstanie nowa linia butelkowa, magazyn, warzelnia i piwnice, w Poznaniu linia butelkowa i kotłownia gazowa, w Tychach linia puszkowa, magazyn, nowa warzelnia i piwnice. Kompania otworzyła też niedawno filie w Koszalinie, planuje także otwarcie następnych - w Lublinie i Rzeszowie.

Lippert poinformował, że KP nadal będzie inwestować w tych segmentach, w których ostatnio był obserwowany wzrost, czyli w kanale gastronomicznym oraz super- i hipermarketów.

Przedstawiciele firmy liczą, że rynek piwa w Polsce nadal będzie rósł. "Sądzimy, że spożycie piwa będzie rosło na tle innych napojów alkoholowych. Polacy piją zaledwie 76 litrów piwa na osobę rocznie. Dla porównania Czesi piją 160 litrów, Niemcy - 120 litrów, a Słowacy 95 litrów. Jest więc duża szansa na zwiększenie spożycia w Polsce" - uważa Lippert.

Jego zdaniem, w ciągu pięciu lat spożycie piwa na osobę w Polsce powinno wzrosnąć do 85-90 l.

Lippert powiedział, że piwo Tyskie, należące do KP, ma w tej chwili 17-proc. udział w krajowym rynku i jest największą marką w Polsce. Drugie miejsce również przypada marce Kompanii - Żubr (8 proc. udziału w rynku). Trzecie i czwarte miejsce zajmują marki konkurenta (Tatra i Żywiec), a na piątym miejscu znajduje się Lech, należący do KP. "Lech jest marką numer trzy w naszym portfelu, a chcemy by był marką numer trzy w Polsce" - powiedział Lippert.

72 proc. akcji Kompanii Piwowarskiej ma SABMiller, a 28 proc. Euro Agro Centrum - część Kulczyk Holding. Lippert poinformował, że prawdopodobnie cały zeszłoroczny zysk netto KP, podobnie jak w czterech poprzednich latach, zostanie przeznaczony na dywidendę dla akcjonariuszy.