Komputronik stawia na RTV i AGD

Mariusz GawrychowskiMariusz Gawrychowski
opublikowano: 2015-09-20 22:00

Większe sklepy i magazyn mają zapewnić poznańskiej firmie wzrost sprzedaży w nowym segmencie.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia — to przysłowie pasuje jak ulał do poznańskiego Komputronika. Od ubiegłego roku spółka, która prowadzi największy w Polsce internetowy sklep ze sprzętem komputerowym, mocno rozpycha się na rynku RTV i AGD. Wojciech Buczkowski, prezes Komputronika, jest zadowolony z dotychczasowych osiągnięć na tym polu.

— W ciągu roku zwiększyliśmy sprzedaż w tym segmencie o 120 proc. i liczymy na dalszy wzrost. W najbliższym czasie sprzedaż sprzętu RTV i AGD będzie głównym czynnikiem napędzającym nasze przychody, zwłaszcza że usuwamy bariery, które przeszkadzały nam w rozwoju w tym segmencie — mówi Wojciech Buczkowski.

Najpoważniejszą z nich był magazyn — za mały, by spółka mogła w nim pomieścić zajmujące sporo miejsca urządzenia RTV i AGD. Nowy, w podpoznańskich Komornikach, działa od lipca. Ma powierzchnię 20 tys. mkw., co pozwoli umieścić w nim nowe produkty z segmentu AGD/ RTV. Równocześnie poznańska firma wzięła się za inne wąskie gardło: zbyt małe sklepy. Do jej sieci należy 220 placówek, w zdecydowanej większości partnerskich i franczyzowych. Są one dostosowane do sprzedaży sprzętu

IT i mobile, dlatego nie ma w nich miejsca na nowe kategorie produktowe. Komputronik powoli to zmienia. — Do końca roku powiększymy 30 sklepów, tak by można było w nich umieścić sprzęt RTV i AGD. W przyszłym roku zamierzamy kontynuować ten proces, zwiększając powierzchnię najlepiej prosperujących salonów — mówi Wojciech Buczkowski. Wyjaśnia, że ekspozycja nie będzie wyczerpywała całego asortymentu produktowego. Jej celem ma być zwrócenie uwagi klientów na nowe produkty w ofercie firmy. Całość będzie wyeksponowana w internecie i dostępna w dostawie. — Sprzęt dostarczamy do domu. Rozwijamy także usługę montażu, jest dostępna

już w kilkunastu miastach — mówi prezes. Obecnie RTV i AGD odpowiada za ok. 4 proc. przychodów spółki, które w roku finansowym 2014/15 przekroczyły 2,2 mld zł. Wojciech Buczkowski nie precyzuje, jakiego wzrostu się spodziewa.

— Segment RTV i AGD przynosi naszym konkurentom nawet 70 proc. przychodów, mamy więc znaczący potencjał do zagospodarowania — podkreśla Wojciech Buczkowski. Plany spółki w zakresie rozszerzania działalności nie kończą się na telewizorach czy pralkach. Komputronik szykuje się do reaktywacji marki Karen. Nie zajmie się ona jednak ponownie sprzedażą komputerów, tylko przekształci się w internetowy supermarket. Będzie można w nim kupić wszystko, co zapewni poznańskiej spółce odpowiednią marżę: począwszy od kosmetyków przez narzędzia ogrodnicze i zabawki, a skończywszy na produktach dla zwierząt czy małych dzieci. W ten sposób działają już inne sklepy internetowe, np. Agito i Mall.

— Ze sprzedażą chcemy ruszyć od listopada — mówi prezes Komputronika.

Wchodzenie na nowe rynki ma uwolnić spółkę od presji niskich marż w jej mateczniku: na rynku IT i telco. W roku finansowym 2014/15 Komputronik zarobił netto 20,7 mln zł wobec 23,9 mln zł rok wcześniej. Komputronik nie jest jedyną firmą handlującą sprzętem IT, która chce mocno wejść na rynek RTV i AGD. Podobne plany mają także giełdowi dystrybutorzysprzętu komputerowego: AB, ABC Data i Action. Chwalą się szybko rosnącymi wolumenami. Wrocławskie AB uruchomiło nawet sieć franczyzową Kakto, w której ma już ponad 130 sklepów.

— To obcy i ryzykowny rynek dla firm IT. Z drugiej strony, można te działania zrozumieć, bo marże na sprzęcie komputerowym z roku na rok są coraz niższe — mówi analityk jednego z domów maklerskich, który chce zachować anonimowość.

W jego ocenie, największe ryzyko w tej strategii wiąże się z inwestowaniem w nowe sklepy pod kątem sprzedaży sprzętu RTV i AGD. Rozwiązaniem jest przerzucenie go na zewnętrznych partnerów w ramach franczyzy.