Komu biurko, a komu służbowa hulajnoga

opublikowano: 15-09-2019, 22:00

Jesteś typowym białym kołnierzykiem, maniakiem technologii czy ekoświrem? Od tego zależy, w jakiej przestrzeni lubisz pracować.

Pokolenie baby boomers, X,Y i Z — w aranżacji miejsc pracy firmy kierują się wiekiem pracowników. Poniekąd jest to słuszne podejście: na różnych etapach życia mamy odmienne potrzeby, także w odniesieniu do biura. Przykładem są igreki, którym raczej podobają się standardy architektoniczne Google’a, Facebooka, Apple’a — ich siedziby są skrzyżowaniemnowoczesnej pracowni artystycznej, modnej kawiarni i parku rozrywki (ze zjeżdżalniami zamiast schodów, konsolami do gier wideo i stołami do ping-ponga). Tymczasem dla wielu iksów takie otoczenie jest infantylne i nie licuje z powagą biznesu.

Różnice osobowościowe

Metryka to niejedyne kryterium, które pracodawcy powinni brać pod uwagę — wynika z badań spółki doradczej JLL i dewelopera Skanska, na których podstawie wyróżniono pięć osobowości i stylów pracy.

— Do niedawna większość firm uważała model pokoleniowy za wystarczający, by zaprojektować biuro. Niekiedy było to trafne założenie, innym razem nie. Dlatego postanowiliśmy postawić na różnice osobowościowe — mówi Łukasz Dziedzic, starszy analityk rynku w JLL.

W Polsce dominuje typ osobowości work hard, tech hard (pracować ciężko ze wsparciem technologii), który reprezentuje 26 proc. ankietowanych. Znają się oni na systemach IT, są ambitni, wpływowi i towarzyscy. Chętnie testują nowinki, również biurowe. Niewiele mniejszą grupę (25 proc.) stanowią pracownicy określani jako mission completion (domknąć misję) — zorientowani na zadania, rzetelni i aktywni.

Lubią elastyczne godziny pracy. Wielu z nich to przedstawiciele wyższej kadry kierowniczej, jeżdżący samochodami służbowymi, więc warto zapewnić im własne miejsca parkingowe w budynku.

Nie potrzebują biurka

Identyczny odsetek (25 proc.) respondentów podpada pod kategorię white collar classic (klasyczne białe kołnierzyki). Do bólu tradycyjni, rozsądni, doświadczeni. Nie cierpią pracy zdalnej i elastycznych godzin. Zależy im więc na własnym biurku. W otoczeniu á la Google czują się niekomfortowo. Najmniejsza (11 proc.), ale najbardziej zaangażowana w życie biurowe grupa to coworkers, CO 2-fighters (współpracownicy walczący z dwutlenkiem węgla). Do pracy przyjeżdżają na rowerach i nie potrzebują własnego biurka.

— Stosunek do transportu i czasu dojazdu do pracy to jeden z ważniejszych czynników definiujących poszczególne typy osobowości. Wiąże się z tym usytuowanie biura. Dla niektórych ważny jest prestiżowy adres w centrum miasta, dla innych dostęp do komunikacji publicznej i rowerów miejskich — komentuje Jakub Zieliński, lider zespołu doradztwa ds. środowiska pracy w JLL.

Nikogo nie zdziwi, że fani ekologii w swoim otoczeniu biurowym cenią zieleń — to ich odróżnia od tylko nieco większej kategorii badanych (13 proc.) nazywanych busy but balanced (zajęci, ale w harmonii). Świetne zorganizowani, odpowiedzialni, jasno komunikują swoje potrzeby i mogą być szczęśliwi bez… jakichkolwiek roślin doniczkowych. Cenią równowagę między życiem osobistym a zawodowym, dlatego potrzebują zestawu zasad pozwalających im sprawnie zaplanować zarówno obowiązki służbowe, jak i czas poza pracą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu