Komu biurko, a komu służbowa hulajnoga

opublikowano: 15-09-2019, 22:00

Jesteś typowym białym kołnierzykiem, maniakiem technologii czy ekoświrem? Od tego zależy, w jakiej przestrzeni lubisz pracować.

Pokolenie baby boomers, X,Y i Z — w aranżacji miejsc pracy firmy kierują się wiekiem pracowników. Poniekąd jest to słuszne podejście: na różnych etapach życia mamy odmienne potrzeby, także w odniesieniu do biura. Przykładem są igreki, którym raczej podobają się standardy architektoniczne Google’a, Facebooka, Apple’a — ich siedziby są skrzyżowaniemnowoczesnej pracowni artystycznej, modnej kawiarni i parku rozrywki (ze zjeżdżalniami zamiast schodów, konsolami do gier wideo i stołami do ping-ponga). Tymczasem dla wielu iksów takie otoczenie jest infantylne i nie licuje z powagą biznesu.

Różnice osobowościowe

Metryka to niejedyne kryterium, które pracodawcy powinni brać pod uwagę — wynika z badań spółki doradczej JLL i dewelopera Skanska, na których podstawie wyróżniono pięć osobowości i stylów pracy.

— Do niedawna większość firm uważała model pokoleniowy za wystarczający, by zaprojektować biuro. Niekiedy było to trafne założenie, innym razem nie. Dlatego postanowiliśmy postawić na różnice osobowościowe — mówi Łukasz Dziedzic, starszy analityk rynku w JLL.

W Polsce dominuje typ osobowości work hard, tech hard (pracować ciężko ze wsparciem technologii), który reprezentuje 26 proc. ankietowanych. Znają się oni na systemach IT, są ambitni, wpływowi i towarzyscy. Chętnie testują nowinki, również biurowe. Niewiele mniejszą grupę (25 proc.) stanowią pracownicy określani jako mission completion (domknąć misję) — zorientowani na zadania, rzetelni i aktywni.

Lubią elastyczne godziny pracy. Wielu z nich to przedstawiciele wyższej kadry kierowniczej, jeżdżący samochodami służbowymi, więc warto zapewnić im własne miejsca parkingowe w budynku.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Nie potrzebują biurka

Identyczny odsetek (25 proc.) respondentów podpada pod kategorię white collar classic (klasyczne białe kołnierzyki). Do bólu tradycyjni, rozsądni, doświadczeni. Nie cierpią pracy zdalnej i elastycznych godzin. Zależy im więc na własnym biurku. W otoczeniu á la Google czują się niekomfortowo. Najmniejsza (11 proc.), ale najbardziej zaangażowana w życie biurowe grupa to coworkers, CO 2-fighters (współpracownicy walczący z dwutlenkiem węgla). Do pracy przyjeżdżają na rowerach i nie potrzebują własnego biurka.

— Stosunek do transportu i czasu dojazdu do pracy to jeden z ważniejszych czynników definiujących poszczególne typy osobowości. Wiąże się z tym usytuowanie biura. Dla niektórych ważny jest prestiżowy adres w centrum miasta, dla innych dostęp do komunikacji publicznej i rowerów miejskich — komentuje Jakub Zieliński, lider zespołu doradztwa ds. środowiska pracy w JLL.

Nikogo nie zdziwi, że fani ekologii w swoim otoczeniu biurowym cenią zieleń — to ich odróżnia od tylko nieco większej kategorii badanych (13 proc.) nazywanych busy but balanced (zajęci, ale w harmonii). Świetne zorganizowani, odpowiedzialni, jasno komunikują swoje potrzeby i mogą być szczęśliwi bez… jakichkolwiek roślin doniczkowych. Cenią równowagę między życiem osobistym a zawodowym, dlatego potrzebują zestawu zasad pozwalających im sprawnie zaplanować zarówno obowiązki służbowe, jak i czas poza pracą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane