Czytasz dzięki

Konkurs: Kulczyk Foundation premiuje inicjatywy kobiet i dla kobiet

  • DI
opublikowano: 18-09-2020, 16:20

Kobiety po rekonstrukcji piersi, uczennice mające problem z dostępem do środków higieny osobistej podczas okresu, kobiety i dziewczęta z niepełnosprawnościami korzystające ze specjalistycznego gabinetu ginekologicznego, ofiary przemocy z Białorusi czy gospodynie wiejskie – wszystkie skorzystają ze wsparcia finansowego przyznanego w 8. edycji Konkursu Grantowego Kulczyk Foundation. Aż 11 zwycięskich projektów otrzyma łącznie prawie 250 tys. zł.

Charytatywnie. Dotąd Kulczyk Foundation zrealizowała międzynarodowe projekty pomocowe w 63 krajach na sześciu kontynentach. Na zdjęciu Dominika Kulczyk, współzałożycielka rodzinnej fundacji. Fot. Tatiana Jachyra

Wybór podmiotów, którym zostanie przyznane wsparcie finansowe, nie był łatwy. Jury konkursowe musiało przeanalizować ponad 200 zgłoszeń nadesłanych przez fundacje, jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego i stowarzyszenia. Wszystkie wnioski łączyło jedno – realizacja przedsięwzięć na rzecz poprawy sytuacji kobiet.
– To pierwsza edycja konkursu grantowego, w której premiujemy inicjatywy dla kobiet i realizowane przez kobiety. Nagrodziliśmy kreatywność i dobre rozwiązania. To czas kobiet. Trzeba je wspierać w ich mądrości i sile, pomóc im zrealizować ich pomysły na siebie i projekty, w których się realizują – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

Fundusze z grantu otrzyma Fundacja La Vie La Vie z Wrocławia, która zgłosiła projekt wsparcia kobiet chorych na nowotwór piersi w procesie rekonwalescencji po leczeniu onkologicznym. Pieniądze z Kulczyk Foundation zostaną przeznaczone na dofinansowanie siatek rekonstrukcyjnych i specjalistycznych gorsetów sportowych dla kobiet po usunięciu piersi oraz na organizację warsztatów tańca.

Przeciwdziałanie ubóstwu menstruacyjnemu pośród uczennic polskich szkół to cel dwóch innych zwycięskich projektów. Pierwszy realizowany będzie przez Stowarzyszenie Dolnośląski Kongres Kobiet z Wrocławia. W jego ramach 100 skrzyneczek z podpaskami znajdzie się w kilkudziesięciu szkołach Dolnego Śląska. Drugi projekt zostanie zrealizowany przez Fundację Akcja Menstruacja z Lublina. 25 szkół w całej Polsce otrzymywać będzie przez rok podpaski, tampony i wkładki higieniczne dla uczennic.

Zakup wyposażenia dla gabinetu ginekologiczno-położniczego dla kobiet i dziewczynek z niepełnosprawnościami to cel zwycięskiego projektu zgłoszonego przez Fundację Potrafię Pomóc z Wrocławia. Natomiast fundusze na adaptację świetlicy dla dzieci pracujących matek otrzyma Ośrodek Pomocy Społecznej z Gozdnicy. Zbliżony projekt zostanie zrealizowany przy wsparciu Kulczyk Foundation przez Bytomskie Centrum Kultury. W jego ramach powstanie świetlica kobiecej aktywności, w której prowadzone będą warsztaty twórcze, a także zajęcia uwrażliwiające na potrzeby osób słabowidzących, niewidomych, niesłyszących i po leczeniu onkologicznym. Fundusze na prace remontowe otrzyma również Koło Gospodyń Wiejskich w Gulzowie. Pieniądze z grantu zostaną przeznaczone na odnowienie łazienki i zakup niezbędnego wyposażenia do sali spotkań członkiń tej organizacji.

Jury konkursowe zadecydowało również o przyznaniu funduszy na projekt zgłoszony przez warszawskie Stowarzyszenie Serduszko dla Dzieci. Jego celem jest stworzenie miejskiego gospodarstwa w dzielnicy Wawer. Powstanie tam pracownia kulinarna, w której odbywać się będą warsztaty z tradycyjnych umiejętności pieczenia chleba, serowarskich, kiszenia warzyw, wędzenia.

Interesujące przedsięwzięcie zostanie zrealizowane dzięki wsparciu z grantu Kulczyk Foundation przez wrocławską Fundację Truckers Life. W jego ramach odbędzie się cykl spotkań inspirujących i ułatwiających powrót do życia zawodowego kobietom osadzonym w zakładach penitencjarnych. Będą mogły porozmawiać z kobietami-kierowcami, które zawodowo jeżdżą TIR-ami. Powstanie również spot obalający mity na temat kobiet wykonujących ten zawód. Aktywizację zawodową ma na celu także zwycięski projekt zgłoszony przez warszawską Fundację Muzeum Światowego Dziedzictwa. Jego uczestniczki – artystki ludowe, właścicielki zabytków czy kobiety parające się rzemiosłem – tworzyć będą prezentacje na temat swoich umiejętności i działalności, nagrywać webinary i warsztaty online. Każda z nich przeszkoli również jedną osobę ze swego otoczenia, by utrwalić zdobytą wiedzę i przekazać ją dalej.

Konieczność zapewnienia wsparcia m.in. kobietom i dzieciom z Białorusi to jeden z głównych powodów zgłoszenia do konkursu projektu poznańskiego Stowarzyszenia Młodych Twórców – Ku Teatrowi. Kulczyk Foundation przekaże fundusze grantowe na przystosowanie i remont drewnianego domu i jego bezpośredniego otoczenia. Zamieszkiwać go będą zmieniające się rotacyjnie grupy kobiet i dzieci pochodzących zza naszej wschodniej granicy. Dom stanie się miejscem bezpiecznym dla ofiar przemocy i systemu patriarchalnego na Białorusi. Projekt zakłada także realizację programu edukacyjno-artystycznego przez niezależne środowiska artystów białoruskich.

O Konkursie Grantowym Kulczyk Foundation

W Konkursie Grantowym Kulczyk Foundation mogą wziąć udział organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, instytucje kultury, przedsiębiorstwa społeczne, a nawet jednostki samorządu terytorialnego. Jest jednak jeden warunek – beneficjentami lub podmiotami realizującymi zgłoszone projekty muszą być kobiety lub dziewczynki. Rozstrzygnięta właśnie edycja jest pierwszą, w której wprowadzono ten wymóg.

Konkurs organizowany jest od 2015 r. W siedmiu wcześniejszych edycjach jury konkursowe wyłoniło 30 laureatów. Premiowano projekty infrastrukturalne, które trwale zmieniały przestrzeń z korzyścią dla grup najbardziej potrzebujących. Dzięki bezzwrotnej pomocy Kulczyk Foundation udało się m.in. zmodernizować Stację Ratunkową GOPR na Klimczoku, wybudować kuchnię przy warsztatach usamodzielniających w Zofiówce dla wychowanków domu dziecka, stworzyć czytelnię dla osób z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w Warszawie, czy wesprzeć małych pacjentów Szpitala Dziecięcego w Lublinie.


Dominika Kulczyk


Fot. Tatiana Jachyra

Przedsiębiorczyni, inwestorka i filantropka. Założycielka i prezeska Kulczyk Foundation – prywatnej fundacji rodzinnej, której podstawowym celem jest walka z problemami dyskryminacji dotykającymi kobiety i dziewczynki na całym świecie. Przez działalność tego podmiotu wspiera i współpracuje z polskimi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi, wdrażając zmiany społeczne oparte na zrównoważonych rozwiązaniach, które nazywa „Efektem Domina”. Jest także autorką ponad 60 filmów dokumentalnych, wyprodukowanych we współpracy z CNN International (w ramach „The CNN Freedom Project”) i TVN (serial dokumentalny „Efekt Domina”), poruszających problemy globalnej dyskryminacji i niesprawiedliwości. Zwolenniczka i propagatorka Celów Zrównoważonego Rozwoju ustanowionych w 2015 r. przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ). Przewodnicząca rady nadzorczej Kulczyk Holding, rady nadzorczej Polenergii, współzałożycielka Grupy Firm Doradczych Values. W 2018 r. za wybitne zasługi w działalności na rzecz dzieci została odznaczona Orderem Uśmiechu.

Kulczyk Foundation

Fundacja rodzinna założona w 2013 r. przez Grażynę Kulczyk, dr. Jana Kulczyka i Dominikę Kulczyk. Walczy z dyskryminacją i nierównością, dotykającymi kobiety i dziewczynki na całym świecie. Celem jej działań jest budowa rzeczywistości pozbawionej ograniczeń ze względu na płeć. Fundacja współpracuje z partnerami społecznymi w różnych częściach globu, inicjując zmiany wykorzystujące zrównoważone rozwiązania. Dotąd Kulczyk Foundation zrealizowała międzynarodowe projekty pomocowe w 63 krajach na sześciu kontynentach. Prowadzi także działania edukacyjne i informacyjne (produkcja filmów dokumentalnych), zwracając uwagę na globalne i regionalne problemy społeczne. Liczba beneficjentów projektów Kulczyk Foundation to już ponad 600 tys. osób na całym świecie.

Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
×
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane