Kontrakty wygrywa siępomysłami

20-06-2016, 22:00

W prywatnych przetargach budowlanych liczy się coraz częściej doświadczenie, renoma oraz oryginalne rozwiązania, jakie może zaproponować wykonawca

Polski rynek budowlany zajmuje siódme miejsce pod względem wielkości w Unii Europejskiej. Jednocześnie, jak wynika z raportu Euroconstruct, jest jednym z najszybciej rozwijających się w całej Europie.

— W ciągu najbliższych pięciu lat sektor ten będzie się rozwijał na stabilnym poziomie — przekonuje Jacek Kowalski, dyrektor zarządzający w dyrekcji budownictwa ogólnego w spółce Strabag. To ważne dla kondycji całego rynku budowlanego w Polsce. Za kilka lat, gdy skończy się kolejne i zarazem ostatnie unijne rozdanie dotacji, liczba dominujących obecnie inwestycji drogowych, na których koncentruje się większość firm budowalnych, zacznie spadać. Stąd coraz większe znaczenie będą miały nieruchomości komercyjne.

Miejsca z potencjałem

Według firmy doradczej Cushman & Wakefield, Polska jest drugim co do wielkości po Rosji rynkiem centrów handlowych w regionie Europy Południowo-Wschodniej i trzecim pod względem aktywności deweloperskiej. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na przyrost powierzchni handlowej jest coraz większy popyt ze strony dynamicznie rozwijających się operatorów handlowych. Zmieniają się również oczekiwania konsumentów, którym zależy na atrakcyjnej ofercie handlowej i rozrywkowej, przy jednocześnie rosnącym zainteresowaniu e-handlem oraz zakupami typu click-and-collect. To wszystko przyczynia się do wzrostu liczby przebudowy i rozbudowy istniejących obiektów. W drugiej połowie ubiegłego roku największe otwarcie przypadło Bydgoszczy gdzie powstały Zielone Arkady o powierzchni 51 tys. mkw. Głównym wykonawcą projektu był Strabag. W sumie spółka zbudowała w Polsce ponad 40 obiektów handlowych, w tym tak gigantyczne, jak Galeria Katowicka, Silesia City Center, Felicity w Lublinie czy też Galeria Krakowska.

— Obserwujemy bardzo uważnie ten rynek, ponieważ jesteśmy jednym z głównych wykonawców centrów handlowych. Skala realizacji nowych, dużych obiektów powoli zmienia się wraz z nasycaniem się miast powierzchnią handlową,zwłaszcza w największych aglomeracjach. Jednocześnie pojawia się jednak coraz więcej planów modernizacji lub rozbudowy starszych budynków. Deweloperzy są też dość aktywni w mniejszych miastach. Pojawiają się również pomysły budowy niewielkich galerii czy parków handlowych w przygranicznych lokalizacjach od strony wschodniej i południowej — opowiada Jacek Kowalski. Zdaniem analityków rynkowych, aktywność deweloperska utrzyma się w najbliższej przyszłości na dotychczasowym poziomie.

— Polska jest jednym z najbardziej aktywnych rynków handlowych na tle całej Europy. Mimo że średni wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów handlowych utrzymuje się na poziomie krajów Europy Zachodniej, ciągle są w naszym kraju miejsca z dużym potencjałem dla rozwoju nowych obiektów handlowych — przekonuje Magdalena Sadal, analityk z Cushman & Wakefield.

W ekspresowym tempie

Rynek nowoczesnych powierzchni przemysłowych i magazynowych w Polsce również przeżywa hossę, a aktywność deweloperów nie ustaje, nakręcana dużym popytem.

— Korzystna sytuacja makroekonomiczna oraz dalszy rozwój infrastruktury transportowej pozostaną głównymi czynnikami rozwoju tego sektora w najbliższym czasie. Popyt skłania deweloperów do realizacjicoraz większej liczby projektów inwestycyjnych, w tym również na mniejszych rynkach regionalnych. Spodziewamy się wzmożonego zainteresowania najemców i rozwoju aktywności deweloperskiej właśnie w tych lokalizacjach — prognozuje Tom Listowski, ekspert z Cushman & Wakefield.

Jak zauważa Jacek Kowalski, realizacja projektów przemysłowych jest dziś sporym wyzwaniem, m.in. ze względu na szybkie tempo realizacji inwestycji. Przykładowo, Strabag w ciągu zaledwie 8 miesięcy wybudował w Białężycach pod Wrześnią trzy z pięciu hal przewidzianych w projekcie budowy nowej fabryki Volkswagena. Jest to jedna z największych inwestycji motoryzacyjnych w Europie od bardzo wielu lat. Hale w stanie surowym zajęły łącznie ponad 150 tys. mkw. powierzchni. Na ich terenie mogłoby powstać 30 boisk piłkarskich. Budowa fabryki pod Wrześnią swoją skalą porównywalna jest do realizacji największych centrów handlowych, jakie budowane są w Polsce. Nie jest to pierwsza współpraca spółek — wiosną 2014 r. Strabag zakończył także budowę hali produkcyjnej na terenie fabryki Volkswagena w Polkowicach. Teraz wykonawca pracuje nad rozbudową Fabryki Lubella w Lublinie dla Grupy Maspex Wadowice. Całkowita powierzchnia obiektu ma liczyć 13,8 tys. mkw. Zostanie on podzielony na trzy strefy funkcjonalne: biurową, techniczną, która wspomaga obsługę linii technologicznej, oraz kluczową, zlokalizowaną na dwóch poziomach halę produkcyjno-magazynową z linią technologiczną. Fabryka ma być ukończona w stanie zamkniętym pod koniec 2016 r. Strabag jest również generalnym wykonawcą inwestycji dla firmy Nidec Motors & Actuators (Poland), japońskiego producenta napędów i silników elektrycznych dla motoryzacji. Na zlecenie inwestora w ciągu 7,5 miesiąca rozbuduje fabrykę w Niepołomicach i wykona nową infrastrukturę drogową. Fabryka powiększy się o ponad 7 tys. mkw., z czego ponad 6,5 tys. mkw. obejmie rozbudowa hali głównej. Projekt ma się zakończyć również pod koniec tego roku.

Know-how i pomysłowość

Jacek Kowalski zapewnia, że na pozyskanie tak prestiżowych kontraktów ma wpływ o wiele więcej kryteriów niż tylko cena.

— W oczach inwestorów angażujących niemałe środki finansowe, o nawiązaniu współpracy z wykonawcą decyduje przede wszystkim możliwość sprostania trudnym warunkom dotrzymania terminu, jakości i zastosowania nowych, innowacyjnych technologii. Aby jednak ta współpraca mogła przerodzić się w długofalową satysfakcjonującą kooperację, konieczne jest zaufanie, reputacja, stopniowo budowane wspólne doświadczenie, wreszcie otwartość na dialog z inwestorem i umiejętności elastycznego reagowania na jego potrzeby — opowiada Jacek Kowalski.

Zaznacza, że ten model działania Strabag stosuje również wobec podwykonawców.

— Nie szukamy jak najtańszych firm, bo przy zbyt niskiej cenie podwykonawca może nie dotrzymać warunków kontraktu, co odbije się bezpośrednio na naszych działaniach. Stawiamy również na renomę, doświadczenie i jakość podwykonawców, z którymi współpracujemy — zapewnia Jacek Kowalski.

Jego zdaniem, w obecnych realiach rynkowych i przy coraz bardziej skomplikowanych technologicznie projektach kontrakty budowlane wygrywa się przede wszystkim pomysłami.

— Inwestorzy wymagają, by wykonawcy, oprócz podania ceny, pokazali swoje własne pomysły i optymalizacje, które przyniosą oszczędności. Obok doświadczenia i know- -how liczy się więc pomysłowość, która bardzo pomaga w trakcie negocjacji. A dzisiejszy rynek budowlany sprzyja osobom i firmom kreatywnym, bo każdy projekt jest inny i w każdym przypadku można coś usprawnić czy poszukać alternatywnego rozwiązania. Nie należy przy tym bać się swoich pomysłów. Oczywiście inwestorzy również zwracają uwagę na stabilność finansową i zaplecze wykonawców. My mamy ogromne wsparcie technologiczne w postaci należącej od koncernu spółki TPA oraz działów Zentrale Technik Wiedeń i Stuttgart koncernu Strabag zajmujących się opracowywaniem innowacyjnych

rozwiązań. To znacznie pomaga w zdobywaniu kolejnych kontraktów — opowiada Jacek Kowalski. Strabag chętnie współpracuje z inwestorami i projektantami już na wstępnym etapie inwestycji, nawet przed ogłoszeniem przetargu.

— W ten sposób możemy od początku wesprzeć inwestora dodatkowymi badaniami, ekspertyzami czy wspólnie szukać optymalnych rozwiązań — przekonuje Jacek Kowalski. Strabag realizuje też z powodzeniem kubaturowe obiekty publiczne. W tym roku odda m.in. Akademickie Centrum Sportowo-Dydaktyczne Politechniki Łódzkiej. Będzie to jeden z najnowocześniejszych obiektów sportowych w kraju, w którym powstaje 50-metrowy basen olimpijski z trybunami oraz 30-metrowy basen głęboki z wielopoziomową skocznią. Wykonawca pracuje również nad budową Centrum Dziedzictwa Kulturowego w Pruszkowie.

Ten pięciokondygnacyjny obiekt o powierzchni całkowitej 17 tys. mkw. stanie się nową siedzibą Miejskiego Ośrodka Kultury, Zespołu Pieśni i Tańca Pruszkowiacy oraz Miejskiego Zarządu Obiektów Sportowych. W budynku powstanie sala widowiskowa na blisko 400 miejsc wraz z zapleczem scenicznym oraz sala audytoryjna dla ponad 200 widzów, a także: sale sportowo-treningowe, siłownie, sauny, gabinety masażu i fizykoterapii oraz sale pracy twórczej. Pruszkowskie centrum będzie gotowe pod koniec 2017 r.

WE WŁAŚCIWYCH RĘKACH: Trzy hale nowej fabryki Volkswagena w Białężycach pod Wrześnią Strabag wybudował w ekstremalnie krótkim czasie ośmiu miesięcy. Obiekty musiały spełniać bardzo precyzyjnie określone wymogi przewidziane w projekcie, co obligowało wykonawcę do perfekcyjnej organizacji pracy i doskonałej logistyki. [FOT. VW]

DOŚWIADCZENIE PROCENTUJE: Bydgoskie Zielone Arkady o powierzchni 51 tys. mkw. były największym obiektem handlowym oddanym do użytku w Polsce w 2015 r. Ich głównym wykonawcą był Strabag. Spółka zbudowała już w Polsce ponad 40 obiektów handlowych, w tym tak gigantyczne, jak Galeria Katowicka, Silesia City Center, Felicity w Lublinie czy Galeria Krakowska. [FOT. ECE]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kontrakty wygrywa siępomysłami