Koparki nie pójdą w odstawkę

Agata Hernik
24-10-2008, 00:00

Główni lesingobiorcy —transport i mieszkaniówka — wpadły w tarapaty. Nadzieja w inwestycjach infrastrukturalnych.

Leasing maszyn i urządzeń zwalnia. Ale tylko trochę

Główni lesingobiorcy —transport i mieszkaniówka — wpadły w tarapaty. Nadzieja w inwestycjach infrastrukturalnych.

Jest za wcześnie, żeby osłabienie kondycji branży leasingu maszyn i urządzeń było widoczne w statystykach. Związek Polskiego Leasingu wciąż nie podsumował trzeciego kwartału tego roku. Dostępne dane opisują więc pierwsze półrocze, jeszcze przed giełdową paniką.

Czuły barometr

Wartość portfela umów leasingu ruchomości w połowie 2008 r. Związek Polskiego Leasingu oszacował na 43,91 mld złotych, z czego na maszyny i urządzenia przypadało aż 12,9 mld zł. Natomiast roczna wartość netto tego rynku osiągnęła 5 mld złotych. Na razie nie ma jeszcze podstaw, żeby bić na alarm, ale firmy leasingowe przyznają, że spowolnienie jest odczuwalne.

Największy udział w rynku ma sprzęt budowlany (32 proc.), maszyny do produkcji tworzyw sztucznych i do obróbki metalu (12 proc.), maszyny poligraficzne i rolnicze (po 8 proc.), wózki widłowe (6 proc.) oraz sprzęt medyczny (4 proc.). Jak z tego widać, umowy na sprzęt budowlany to ponad jedna trzecia całości. Istnieje więc poważna obawa, że bolesny dla całej branży budowlanej kryzys na rynku kredytów hipotecznych odbije się także na leasingu.

— Branża leasingowa jest swoistym barometrem gospodarki i z pewnym wyprzedzeniem sygnalizuje zmiany, jakie w niej mogą zachodzić. Dobrze potwierdza to obserwacja branży budowlanej i leasingu maszyn. Już po pierwszym kwartale tego roku firmy leasingowe jednogłośnie komunikowały, że zauważalne jest spowolnienie tempa wzrostu w sprzedaży maszyn i sprzętu budowlanego. Trudna sytuacja na rynkach światowych sprawia, że przedsiębiorcy podchodzą bardzo ostrożnie do inwestowania w park maszynowy. W związku z tym możemy przypuszczać, że w najbliższym czasie spadnie zainteresowanie zarówno leasingiem, jak i kredytami — przyznaje dyrektor Waldemar Topiński z VB Leasing Polska.

Na branżę ma też wpływ coraz gorsza kondycja polskich firm transportowych, które mocny złoty, lawinowo rosnące ceny paliw i braki kadrowe zmusiły do zaciskania pasa.

— To właśnie pojazdy ciężkie — typu ciągniki siodłowe i naczepy — nakręcały dynamikę rynku pojazdów i całego rynku w ubiegłym roku. Od marca tego roku obserwujemy spowolnienie tempa rozwoju rynku leasingu — zauważa Radosław Woźniak, dyrektor zarządzający w Europejskim Funduszu Leasingowym.

Życie po kredycie

Paradoksalnie kryzys może sprawić, że branża złapie w żagle nowy wiatr. Banki zaostrzają procedury przyznawania kredytów, więc więcej firm może się zdecydować na leasing, który jest mniej wymagający. Poza tym gospodarka nie stanie w miejscu z dania na dzień — rozpoczęte inwestycje budowlane trzeba będzie zakończyć, a bez maszyn będzie to niemożliwe.

— Oczywiście spowolnienie gospodarki oraz zastój w branży budowlanej będą miały wpływ na wielkość leasingu maszyn budowlanych. Ale na inwestycje drogowe w rządowym programie przewidziano kwotę 121 mld zł. Jeśli do końca roku będzie ogłoszonych 30 przetargów na budowę dróg, a w 2009 r. kolejnych 31 i jeśli wykorzystany zostanie przyszłoroczny budżet z zapowiedzi ministra, to spowolnienie w inwestycjach w maszyny dla mieszkaniówki zostanie wynagrodzone poprzez inwestycje w drogówce. A ta wykorzystuje wiele maszyn z tego samego segmentu — przewiduje dyrektor Piotr Gąska z Millennium Leasing.

— Z pewnością w przyszłym roku czeka nas spowolnienie gospodarcze. Jednak, jak twierdzą eksperci, nie grozi nam scenariusz rynku amerykańskiego. Czekają nas ogromne inwestycje związane z EURO 2012, zaczynają już być realizowane pierwsze projekty z funduszy unijnych 2007-13. Polska ma jeszcze do wykorzystania miliardy euro — uspokaja Radosław Woźniak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Koparki nie pójdą w odstawkę