Kowalski słabnie

opublikowano: 06-01-2016, 22:00

Wzmaga się fala upadłości konsumenckich. W 2015 r. sądy ogłosiły niewypłacalność 2112 osób

Biznes coraz lepiej daje sobie radę, coraz częściej jednak kłopoty ma Kowalski. Mamy do czynienia z tsunami bankructw osób fizycznych. O ile w pierwszej połowie ubiegłego roku sądy ogłosiły upadłość 601 osób, to w trzecim i czwartym kwartale aż 1511. Praktycznie z każdym kolejnym miesiącem 2015 r. coraz bardziej rosła fala niewypłacalności (z lekkim wyhamowaniem w wakacje).

Zobacz także
Wzmaga się fala upadłości konsumenckich
fotolia.pl

Apogeum nastąpiło w grudniu — orzeczono wówczas 331 upadłości. Najmłodszą osobą, wobec której ogłoszono bankructwo, jest 11-letni Jarosław. Dziecko przyjęło w spadku po ojcu bardzo zadłużoną nieruchomość i nie było w stanie spłacać wierzycieli (w sądzie reprezentowała go matka).

Najstarszym bankrutem jest 86-letnia kobieta. Najwięcej niewypłacalnych stanowiły osoby w wieku 30-39 lat (25 proc.) oraz 40-49 lat (prawie 25 proc.). Częściej sądy pozwalały upadać kobietom (57 proc.) niż mężczyznom (43 proc.). W plajtach konsumenckich przodują woj.: mazowieckie (26 proc.), śląskie (11 proc.) i wielkopolskie (9 proc.), najmniejbankrutów mieszka w woj.: podlaskim i opolskim (po 1 proc.). Ponad 2,1 tys. upadłościkonsumenckich w 2015 r. to aż ponad 84 razy więcej niż w ciągu 4 poprzednich lat.

— Przepisy, które znacznie ułatwiły uzyskiwanie upadłości konsumenckiej, obowiązują od 1 stycznia 2015 r. W pierwszych miesiącach wszyscy uczyli się nowych reguł i procedur, także sądy.

Z biegiem czasu coraz więcej niewypłacalnych osób dowiadywało się o tej możliwości uwolnienia się od długów i wierzycieli. Szacuję, że w 2016 r. liczba upadłości konsumenckich będzie nadal rosnąć i przekroczy 5 tys. — mówi Jarosław Nowrotek, prezes Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej, autor raportu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane