Kraj dla wyspecjalizowanych i elastycznych firm

Materiał partera - KGHM
opublikowano: 19-06-2016, 22:00

Eksport polskich produktów do Chin powoli, ale systematycznie rośnie. W zacieśniającej się współpracy polsko-chińskiej aktywnie uczestniczy KGHM Polska Miedź

Według danych GUS w 2008 r. wartość naszych towarów i usług sprzedanych w Państwie Środka wyniosła 0,86 mld EUR, a w ubiegłym roku — ponad 1,8 mld EUR (dane szacunkowe). Największy udział w polskim eksporcie mają wyroby metalurgiczne oraz przemysłu elektromaszynowego i chemicznego. — Chiny to jedno z centrów gospodarczych świata, z niespotykanymi rezerwami dolarowymi, państwo dynamicznej urbanizacji. Szanse na tym rynku mają firmy globalne, wyspecjalizowane, cierpliwe i elastyczne.

Ale to nie wystarczy — tu najpierw są kontakty potem kontrakty. Dlatego m.in. założyliśmy spółkę KGHM (Shanghai) Copper Trading, by aktywnie poszukiwać nowych kontrahentów — opowiada Krzysztof Skóra, prezes GK KGHM Polska Miedź. Jego zdaniem, rynek chiński jest wprawdzie trudny, ale bardzo obiecujący. — Nasz kraj potrzebuje dobrej, wieloletniej strategii na budowę swojej marki w Chinach, co pozwoli przyciągnąć chiński kapitał. Ale skoro turyści Państwa Środka już jakiś czas temu odkryli Pragę, dlaczego nie mieliby odkryć Polski — pyta Krzysztof Skóra.

Wieloletnie doświadczenia

Historia kontaktów KGHM z tym głównym rynkiem Środkowej Azji liczy już prawie 20 lat. Pierwsze rozmowy z chińskimi spółkami, prowadzone na szczeblu rządowym w 1997 r. zaowocowały podpisaniem rok później pierwszego kontraktu na dostawy miedzi do tego kraju. — Kolejne porozumienia i kontrakty zawierano już bezpośrednio między zainteresowanymi firmami. — Było to możliwe dzięki uzyskaniu dobrej opinii na chińskim rynku i zaufania chińskich partnerów. Od tego czasu firmy z Chińskiej Republiki Ludowej są stałymi partnerami KGHM — mówi Michał Jezioro, prezes KGHM Shanghai Copper Trading. W ciągu ostatnich dwóch dekad KGHM sprzedawał miedź największym chińskim koncernom, takim jak spółki wchodzące obecnie w skład holdingu China Minmetals Group. W 2002 r. KGHM zawarł umowę ramową na lata 2003–07 z China Minmetals Nonferrous Metals.

— Umowa miała charakter zbliżony do listu intencyjnego i stanowiła zobowiązanie do podjęcia negocjacji sprzedaży od 200 do 250 tys. ton katod miedzianych Grade „A” w ilościach rocznych 40–50 tys. ton — podaje Alicja Tkacz, dyrektor departamentu metali z GK KGHM. Dwa lata później, w 2004 r., została kolejna ramowa umowa, na lata 2005–10, zastępując tym samym poprzedni kontrakt. Również zakładała dostawę miedzi katodowej Grade „A” — od 240 do 300 tys. ton katod miedzianych, rocznie od 40 do 50 tys. ton.

Współpraca i kontakty handlowe z chińskimi partnerami, a zwłaszcza z Minmetals umocniły pozycję i rozpoznawalność katod KGHM Polska Miedź na rynku chińskim. W 2009 r. zostały zarejestrowane marki katod KGHM na SHFE (Shanghai Futures Exchange). Natomiast w 2011 r. uzgodniono kolejne warunki kontraktu ramowego na lata 20-2016, zakładającego sprzedaż China Minmetals Corporation 250- -500 tys. ton katod miedzianych, w partiach rocznych od 50 do 100 tys. ton. — Ta umowa ma formę kontraktu ramowego. Co roku tworzone są kontrakty na okres 12 miesięcy, uściślające poszczególne elementy umów na dostawy polskiej miedzi — wyjaśnia Alicja Tkacz.

Z całym wachlarzem usług

Dziś oferta całej Grupy jest bogata, oparta na usługach wyspecjalizowanych spółek –córek: KGHM Zanam odpowiada za budowę i eksploatację maszyn górniczych, a PeBeKa specjalizuje się w budowie szybów, tuneli, chodników eksploatacyjnych. Natomiast bogatą ofertę i doświadczenie w tworzeniu projektów górniczych ma KGHM Cuprum — Centrum Badawczo-Rozwojowe. Certyfikowane analizy chemiczne są zaś domeną Centrum Badań Jakości, specjalizującego się w badaniach przemysłowych, środowiskowych oraz żywności. Kolejna spółka — Inova, świadczy natomiast usługi z zakresu elektrotechniki, automatyki i radiokomunikacji.

— Na rynku chińskim ważny jest dobry partner, a KGHM Polska Miedź ma takiego w spółce China Minmetals Corporation, na rzecz której sprzedaż katod utrzymujemy od lat na podobnym poziomie. Naszym nowym produktem jest koncentrat z naszych złóż zagranicznych, co powoduje rozszerzenie grupy aktywnych oraz potencjalnych kontrahentów o kolejnych solidnych partnerów — opowiada Krzysztof Skóra. W ubiegłym roku Grupa KGHM zanotowała ponad 2,8 mld zł przychodów z eksportu produktów i usług do Kraju Środka. Stanowi to 14 proc. wszystkich przychodów zarejestrowanych przez koncern w 2015 r.

— Oczywiście, nie jesteśmy jedyną polską spółką obecną na rynku chińskim, ale jedyną, która osiąga tak wysokie obroty handlowe. Bilans relacji handlowych Polski i Chin jest bardzo niekorzystny dla naszego kraju: kształtuje się mniej więcej w relacji 1:10, z czego jedną trzecią polskiego eksportu zapewnia KGHM Polska Miedź. Natomiast bilans handlowy KGHM-Chiny jest dodatni. To około 600-700 mln USD rocznie — szacuje Krzysztof Skóra. Współpracę z chińskimi kontrahentami w znacznym stopniu zacieśniło utworzeniewspomnianego już wcześniej podmiotu KGHM (Shanghai) Copper Trading.

— Dzięki naszej szanghajskiej spółce uzyskaliśmy bezpośredni dostęp do wielu konkurencyjnych produktów, znajdujących zastosowanie w grupie KGHM, i wzmocniliśmy naszą obecność w Chinach. Możemy również głębiej rozpoznawać potrzeby i oczekiwania chińskich kontrahentów oraz testować możliwości wprowadzenia do Państwa Środka produktów naszej grupy niezwiązanych z bezpośrednią działalnością. Np. obecnie aktywnie promujemy usługi Polskiej Grupy Uzdrowisk — opowiada Michał Jezioro. Koncern w poszukiwaniu dobrych kontaktów i kontraktów pełni rolę ambasadora kultury polskiej. W 2014 i 2015 r. był sponsorem Festiwalu Kultury Polskiej w Pekinie, jak również wystawy „Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska od XV do XX wieku” w Muzeum Narodowym w Pekinie, organizowanej przez warszawskie Muzeum Narodowe. — Staramy się także propagować współpracę. Widocznym symbolem dobrych relacji jest wspólna realizacja projektu rewitalizacji Alei Chińskiej i budowa Pawilonu Chińskiego w Łazienkach Królewskich w Warszawie współfinansowany przez Fundację KGHM Polska Miedź oraz China Minmetals Corporation — opowiada Krzysztof Skóra.

Ponadto w ramach Fundacji Chińsko- -Polskiej Wymiany Gospodarczej KGHM Polska Miedź wspiera rynek chiński na obszarach handlu i logistyki, marketingu, komunikacji, badań rynku i rozwoju. Prowadzi aktywne działania na rzecz pozyskiwania i budowy relacji biznesowych z potencjalnymi dostawcami sprzętu i usług górniczych z Chin. Była sponsorem takich wydarzeń jak „China Aeorspace Propulsion Technology Summit” w latach 2014 i 2016, a także konferencji „2nd Annual China Aeronautical Materials and Process Summit”. — Dzięki prowadzonym projektom wzrosła rozpoznawalność Polski jako kraju z przemysłem górniczym wśród chińskich dostawców. Widać to w stale rosnącej liczbie podmiotów startujących w globalnych postępowaniach przetargowych Grupy KGHM — zapewnia Michał Jezioro.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partera - KGHM

Polecane