KRAJOWYM BROWAROM NIE GROZI JUŻ ZAŁAMANIE

Paweł Mazur
opublikowano: 2000-09-08 00:00

KRAJOWYM BROWAROM NIE GROZI JUŻ ZAŁAMANIE

Brau-Union odebrał Okocimowi trzecią pozycję na rynku

Do sierpnia browary sprzedały około 17 mln hl piwa, notując 7,8-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jeżeli na rynku nie nastąpi gwałtowne załamanie, to na koniec 2000 roku wzrost może wynieść około 9 proc.

Sierpień był ostatnim miesiącem sezonu, w którym piwowarzy mogli widocznie poprawić wyniki sprzedaży. Branża piwowarska zdołała ulokować w tym czasie na rynku około 2,8 mln hl piwa. Oznacza to wzrost sprzedaży w porównaniu z sierpniem Ő99 o 400 tys. hl. Konsumenci w ciągu ośmiu miesięcy wypili około 17 mln hl piwa, co oznacza 7,8-proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, kiedy na rynek trafiło prawie 15,8 mln hl piwa.

Reklama nawarzyła

Koniec sezonu nie musi jednak oznaczać gwałtownego spadku sprzedaży. Przykładem jest rok ubiegły. Od września do końca grudnia branża zanotowała wzrost sprzedaży — od 9,5 proc. po wrześniu do 11,3 proc. za cały 1999 rok, co przełożyło się na niemal 22,5 mln hl sprzedanego piwa. Na ten stan rzeczy złożyło się kilka czynników: przede wszystkim odejście konsumentów od wysokoprocentowych alkoholi, na co wpływ miały bardzo silne akcje promocyjne browarów, szczególnie ze strony największych graczy na rynku: Grupy Żywiec i Kompanii Piwowarskiej.

— W tym roku wzrost w całej branży będzie wynosił od 6 do 10 proc. — ocenia Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej, która może pochwalić się wzrostem sprzedaży w granicach 40-50 proc.

Mniejszym optymistą jest Czesław Wojciech Szczepaniak, prezes lubelskiej Perły. Jego zdaniem, branża w tym roku zanotuje najwyżej 6-proc. wzrost.

Małgorzata Wąsowska-Chęć z PBK Asset Management ocenia, że wzrost branży w tym roku powinien wynieść 8-10 proc.

— Więcej na ten temat będzie można powiedzieć po wrześniu. Wyraźnie widać jednak efekty działań reklamowych branży i uzyskaną przewagę na rynku nad wysokoprocentowymi alkoholami — dodaje.

Brau-Union w trójce

Na rynku po ośmiu miesiącach sprzedaży układ sił pozostaje bez zmian. Prym wiedzie grupa Żywiec, czyli Żywiec, EB, Leżajsk i Warka. Firma w sierpniu sprzedała szacunkowo 950 tys. hl piwa, a po ośmiu miesiącach 5,2 mln hl, czyli o 700 tys. hl mniej niż w analogicznym okresie roku 1999. Kompania Piwowarska, dla której sierpień był kolejnym dobrym miesiącem sprzedaży (wzrost o 47 proc. w porównaniu z sierpniem Ő99), ulokowała na rynku do końca ubiegłego miesiąca prawie 4,8 mln hl piwa, czyli o około 42 proc. więcej niż w tym samym czasie poprzedniego roku.

Okocim sprzedał do sierpnia ponad 1,1 mln hl piwa i stale poprawia wyniki. Trzecią pozycję na rynku piwnym ma teraz grupa Brau--Union, w skład której wchodzi Van Pur, bydgoski Kujawiak i, niebawem oficjalnie, Browary Warszawskie. Browary austriackiego inwestora sprzedały do końca sierpnia około 1,17 mln hl piwa.