Krakowskie Nowe Miasto: trwa spór inwestorów

Dorota Kaczyńska
08-01-2002, 00:00

PKP nie podpisały ostatecznych umów z firmą Tishman Speyer Properties w sprawie sprzedaży i dzierżawy terenów wokół Dworca Głównego w Krakowie. Przyszłość projektu o wartości ponad 200 mln zł stanęła pod znakiem zapytania.

Z oświadczenia PKP wynika, że amerykański inwestor odmówił wpisania do kontraktu zdeklarowanej wcześniej jego wartości oraz terminów realizacji poszczególnych etapów inwestycji Nowe Miasto. Tishman miał wykupić prawo wieczystego użytkowania gruntu pod budowę centrum za 29 mln zł oraz zainwestować 120 mln zł w remont i rozbudowę parkingu centralnego i kolejne 60 mln zł w dokończenie budowy podziemia dworcowego. Tymczasem, według przedstawicieli PKP, Tishman zdecydował się ostatecznie wyłożyć sumę około 20 mln zł. Ponadto TSP miał określić w umowie terminy zakończenia poszczególnych inwestycji, czego nie zrobił. Ministerstwo Infrastruktury poparło kolej.

Tishman nie zgadza się ze stanowiskiem kolei.

— Działania PKP są sprzeczne z logiką. W komisji przetargowej z 1997 r. było trzech przedstawicieli PKP, dzięki którym wygraliśmy ten przetarg. W podpisanej umowie wstępnej znajdowały się wszystkie szczegóły dotyczące inwestycji. Kolej przez cały czas nie zgłaszała żadnych zastrzeżeń. Podpisała nawet notarialne zobowiązania do sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntów. W dniu ostatecznego podpisania umowy przedstawiciele PKP nawet nie pojawili się na spotkaniu. Powodem miały być zastrzeżenia ministra infrastruktury Marka Pola. Kolej po 4 latach chce renegocjować warunki umów. Zmiana ustalonych zasad byłaby nie fair w stosunku do pozostałych partnerów — twierdzi Witold Pasek, rzecznik Tishman Speyer Properties.

Zdaniem inwestora, to właśnie PKP nie wywiązały się z warunków wstępnej umowy.

— Kolej kilkakrotnie lekceważyła umowę wstępną. Zobowiązała się, że przejmowane nieruchomości nie będą obciążone żadną hipoteką. Tymczasem jedna z nieruchomości stano- wiła zabezpieczenie gigantycznego zadłużenia, które zostało zniesione tylko dzięki interwencji władz miasta. My natomiast przestrzegaliśmy wszystkich warunków — przekonuje Witold Pasek.

Kolej chce, aby Tishman wpisał do ostatecznej umowy z góry obiecaną kwotę 224 mln zł i podał dokładne terminy etapów przedsięwzięcia.

— Tishman miał zagwarantować całość przedsięwzięcia, a nie rozliczać się z terminów poszczególnych zadań inwestycyjnych. Zobowiązaliśmy się do zainwestowania w budowę centrum 700 mln USD (około 280 mln zł). W tej kwocie zawierają się wszystkie wydatki związane z odnową dworca, parkingu przydworcowego i dzierżawą terenów kolei. Był jednak postawiony pewien warunek: przedsięwzięcie musi się rozpocząć. Tymczasem kolej żąda od nas wypełnienia warunków umowy, nawet jeśli nie dojdzie do przedsięwzięcia. Dlaczego mamy modernizować parking czy dworzec, skoro PKP nie da nam gwarancji, że PKS czy Poczta Polska zgodzi się na dzierżawę swoich gruntów pod budowę Nowego Miasta — zastanawia się Witold Pasek.

PKS i Poczta Polska uzależniają swoją decyzję od postawy PKP. TSP poniósł już pewne koszty związane ze sporządzeniem dokumentacji inwestycji i wykupem części gruntów czy z pracami rozbiórkowymi budynków. Jeżeli kolej będzie nadal chciała renegocjować umowę na swoich warunkach, Tishman zamierza wycofać się z budowy Nowego Miasta. Inwestor drogą sądową będzie starać się o odzyskanie już zainwestowanych pieniędzy.

Projekt przewidywał dwa etapy budowy.

Etap I

Wzdłuż nowego ciągu pieszego miał powstać kompleks handlowo-rozrywkowy o powierzchni 80 tys. mkw., a w nim 22 tys. mkw. biur klasy A oraz 4-gwiazdkowy hotel. Dworzec kolejowy miał zostać zmodernizowany, przylegający do niego parking rozbudowany. Miał także powstać nowy dworzec autobusowy.

Etap II

Zakładał zbudowanie 150 tys. mkw. powierzchni biurowej, kilkuset apartamentów mieszkalnych oraz 3-gwiazdkowego hotelu z centrum konferencyjnym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Krakowskie Nowe Miasto: trwa spór inwestorów