Kreatywny zawód przyszłości

dr Iwona Palczewska, dyrektor Pionu Badań i Rozwoju, Instytut Wzornictwa Przemysłowego
20-09-2010, 10:36

Wiek XXI to era konceptualna, w której przyszłość należy do osób kreatywnych i empatycznych, u których dominuje prawa, związana z emocjami i syntezą, półkula mózgu.

Taką teorię ogłosił Daniel Pink, autor bestselleru "Całkiem nowy umysł". Niezależnie od tego, czy się z nim zgadzamy, kreatywność stała się wartością nie tylko w kulturze, ale i w biznesie. Globalna konkurencja, nowocześni klienci i wyścig nowych technologii i innowacji, stawiają poprzeczkę bardzo wysoko.

Nie ma narzędzia, które by w sposób bardziej efektywny pozwalało na szybkie wdrażanie innowacji rynkowych, na humanizowanie nowych technologii i nadawanie im ludzkiej, przyjaznej użytkownikowi twarzy, niż wzornictwo. Wzornictwo rozumiane coraz częściej nie jako stan, ale jako proces.

Szef zespołu

Sam proces myślenia wzorniczego, określany jako design thinking, wkracza do zarządzania projektami w różnych dziedzinach, także w biznesie. Tak naprawdę to nieco inaczej nazwany proces rozwoju nowego produktu: od pozyskania wiedzy poprzez analizę i syntezę, projekt, kreatywne modelowanie po weryfikację osiągniętych parametrów. Nieco inaczej rozłożone akcenty, nacisk na pracę zespołową, na modelowanie i wizualizację pozwala na zwiększenie efektywności pracy zespołu i wykorzystanie zbiorowej wiedzy jego członków. Ale to, co pozostaje niezmienne, to podejście systemowe: plan, harmonogram, podział ról i odpowiedzialności członków zespołu, precyzyjnie opracowane narzędzia wspomagające pracę zespołową — czyli zarządzanie. Zarządzanie wzornictwem.

Zakres kompetencji i umiejętności wymaganych u współczesnego menedżera wzornictwa stawia ten zawód wśród najbardziej wymagających, ale rynek pracy, jaki w najbliższej przyszłości otworzy się przed nimi, jest ogromny. Strategie konkurowania firm na rynku coraz częściej zwracają się ku wzornictwu. Produkt najtańszy jest tylko jeden, pozostałe muszą być zaprojektowane.

Nowoczesne zarządzanie wzornictwem wymaga twardych kompetencji — to zarządzanie wielodyscyplinarnymi zespołami ludzkimi, to system, proces, narzędzia i dyscyplina projektowa. Do tego potrzebny jest w firmie sprawny menedżer wzornictwa, który umie rozmawiać, negocjować, egzekwować, integrować i tworzyć w zespole atmosferę sprzyjająca kreatywności. Zarządza tworzeniem założeń i wymagań projektowych, prowadzeniem badań i analiz, zmaga się z nieubłaganym trójkątem ograniczeń projektu, planuje, kosztorysuje. A jednocześnie zna proces rozwoju nowego produktu, dobre praktyki, modele i benchmarki, zna techniki pracy projektantów, ich możliwości, potrzeby, uwarunkowania. Tworzy narzędzia pracy zespołu, organizuje prace grupowe, sprawnie przeprowadza proces wdrożenia, czuwa nad jakością i efektywnością projektu, ewaluuje, zarządza zmianą i komunikacją. Pracuje intensywnie i kreatywnie. I oczywiście podnosi swoje kwalifikacje, buduje kompetencje i umiejętności.

Nowe studia

Kompetencje, wiedza, umiejętności menedżera wzornictwa, nie są, oczywiście, dane raz na zawsze. Trzeba je zdobyć, kształcić i rozwijać. Oferta edukacyjna na polskim rynku, do niedawna bardzo skromna, szybko się rozwija. Warsztaty, szkolenia, studia wyższe, formy stacjonarne i e-learning… Każda z form kształcenia musi być dobrana do potrzeb uczestnika.

Dla osób, które mają pewne doświadczenie w pracy w przedsiębiorstwie, a chcą usystematyzować posiadaną wiedzę, zdobyć kompleksową wiedzę uzupełniającą i cenią sobie nauczanie poprzez praktykę w trybie warsztatowym, ofertą z wyboru powinny być studia podyplomowe o profilu biznesowym, które przygotowują przede wszystkim do pracy w firmach wdrażających nowe produkty.

Zupełnie nową dla wzornictwa i jeszcze niedocenianą dziedziną, w której myślenie wzornicze przynosi znakomite efekty, jest rozwój i wdrażanie nowych usług, zwłaszcza świadczonych droga elektroniczną. Obecnie na rynku pracy praktycznie nie ma specjalistów z zakresu wzornictwa usług ani zarządzania wzornictwem usług w firmie. Odpowiedzią na ten dotkliwy brak będzie uruchomiona w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w przyszłym roku akademickim oferta kształcenia.

Prognozy rynkowe wskazują, że nadchodzi dobry czas dla menedżerów wzornictwa. Polskie przedsiębiorstwa są coraz bardziej świadome roli wzornictwa i potrzeby projektowania nowych produktów wprowadzanych na rynek. Polscy konsumenci poszukują produktów przemyślanych pod względem estetyki, funkcjonalności i wartości dodanej.

Jedno jest pewne, w zarządzaniu wzornictwem, rozwoju nowych produktów i współpracy z projektantami potrzebne są obie półkule.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: dr Iwona Palczewska, dyrektor Pionu Badań i Rozwoju, Instytut Wzornictwa Przemysłowego

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Kreatywny zawód przyszłości