Kross jedzie do UE na swoim rowerze

Marta Biernacka
05-05-2004, 00:00

Producent rowerów z roku na rok zwiększa eksport. Interesuje go i Wschód, i Zachód.

Historia firmy Kross sięga początku lat 90. Eksport ruszył w 1999 r.

— Jesteśmy liderem w branży rowerowej w Polsce, mamy 40 proc. udziału w rynku. W 2005 roku spodziewamy się, że eksport osiągnie 50 proc. sprzedaży. Obecnie prowadzone inwestycje sprawią, że potencjał produkcyjny fabryki rowerów Kross osiągnie 1 milion rowerów rocznie i będzie największy w Europie — twierdzi Jarosław Sadkowski, dyrektor handlowy w firmie Kross, Gazeli Biznesu 2003 z Mazowsza.

Zielone światło

— W 2003 roku rozpoczęliśmy inwestycje w rozbudowę lakierni oraz centrum logistycznego. Jej koszt po roku obliczamy na 10 mln zł — mówi Jarosław Sadkowski.

Kross planuje też budowę fabryki na Wschodzie, ale Jarosław Sadkowski nie podaje jeszcze, gdzie i kiedy ona powstanie.

— Zapala się zielone światło dla eksportu na wschodnie rynki. W ostatnim czasie polskie firmy, również i nasza, dostrzegły, że tam też jest rynek zbytu i to ogromny — twierdzi Jarosław Sadkowski.

Oczywiście ważne jest dla firmy wejście Polski do UE.

— Będziemy mogli bez przeszkód sprzedawać na Zachodzie, bez udowadniania za każdym razem, że produkt pochodzi z Europy — opowiada Jarosław Sadkowski.

Podkreśla, że akcesja umożliwia pokonanie pewnej bariery psychologicznej.

— Nie będziemy już postrzegani jako naród zza wschodniej granicy. Marka Kross ma angielsko brzmiącą nazwę, ponieważ polska nie przyjęłaby się na Zachodzie. Teraz kiedy Polska jest już członkiem UE, będzie miała większe szanse na obalenie stereotypów — tłumaczy Jarosław Sadkowski.

Nowe kierunki

Firma zamierza kontynuować sprzedaż na tradycyjnych rynkach: do Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii i Szwecji. Nowymi kierunkami eksportu stają się Niemcy, Stany Zjednoczone, Rosja i kraje nadbałtyckie.

Kross powstał w Przasnyszu w 1990 r. Początkowo był firmą handlową, ale już od połowy lat 90. zajmował się montowaniem, a potem produkcją rowerów. Sprzedaż firmy w 2004 r. ma przekroczyć 800 tys. rowerów, o łącznej wartości 200 mln zł, a w 2005 — 1 mln sztuk.

Właścicielem Krossa jest Zbigniew Sosnowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Biernacka

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Strona główna / Kross jedzie do UE na swoim rowerze