Kryzys uderzył w gastronomię

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 18-11-2009, 00:00

Jest coś, co połączyło Amrest, Sfinksa, Polrest i Polskie Jadło. Pogorszenie wyniku netto w 2009 r.

Spółki restauracyjne mocno odczuły spowolnienie

Jest coś, co połączyło Amrest, Sfinksa, Polrest i Polskie Jadło. Pogorszenie wyniku netto w 2009 r.

Choć media i politycy dawno już odwołali kryzys, wyniki branży gastronomicznej świadczą o tym, że konsumenci mocno zacisnęli pasa, co odbija się na wynikach spółek sektora. Okazuje się, że po trzech kwartałach wszystkie notowane na głównym parkiecie warszawskiej giełdy spółki gastronomiczne odnotowały pogorszenie wyniku netto, a większość także przychodów. Tak źle w branży gastronomicznej dawno nie było.

To nie przypadek

Nawet Amrest, największa i najsilniejsza giełdowa spółka gastronomiczna, dostała zadyszki. Choć jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży skoczyły z 940 mln zł do 1,5 mld zł (efekt m.in. przejęcia sieci ponad 100 restauracji Applebee’s w USA), to zysk netto po trzech kwartałach stopniał z niemal 40 mln zł w 2008 r. do 37 mln w tym roku.

O przyszłość tej spółki, która rozwija w naszym kraju takie sieci, jak KFC, Pizza Hut czy Starbucks, inwestorzy nie muszą się jednak zbytnio obawiać. Kondycja Amrestu jest bardzo dobra, jeśli jego wyniki porównamy z wynikami pozostałych spółek sektora notowanych na GPW. Sfinks i Polrest po trzech kwartałach są na dużym minusie. Strata netto Sfinksa przekracza 32 mln zł, a Polrestu 15 mln. Przychody obydwu spółek również znacząco się zmniejszyły. Sprzedaż Sfinksa spadła ze 159 do 136 mln zł, a Polrestu z 34 do 28 mln zł. Niewiele lepiej wyglądają wyniki Polskiego Jadła, którego zysk netto spadł z 6 do 1 mln zł, a przychody z 19 do 13 mln.

Praca u podstaw

Firmy różnie zamierzają radzić sobie z kryzysem. Niektóre, jak Amrest, kontynuują restrukturyzację, inne, jak Polskie Jadło, zmieniają strategię.

— Sfinks jest w trakcie intensywnych zmian i zanim będziemy mogli cieszyć się z efektów programu poprawy, czeka nas jeszcze dużo pracy. Zaniedbania w zakresie zarządzania w poprzednich latach i na początku tego roku były bardzo duże, dlatego trudno spodziewać się pełnej naprawy w kilka miesięcy. Jesteśmy jednak na dobrej drodze. Finalizujemy umowy centralne, zmieniamy zasady współpracy z franczyzobiorcami, wprowadzamy zmiany organizacyjne wewnątrz spółki, by Sfinks działał jak dobrze naoliwiona maszyna — mówi Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.

Wiktor Szczepaniak

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane