27 marca uroczystą galą zakończyliśmy premierową edycję naszego konkursu. Nagrodziliśmy dziewięć tytułów, przyznając pierwsze, drugie i trzecie miejsce w trzech kategoriach: książka naukowa, popularnonaukowa i poradnikowa. Naszym celem było wyróżnienie wyjątkowych publikacji, które ukazały się na polskim rynku w 2024 r. W konkursie, który będziemy organizowali co roku, chodzi jednak o coś więcej niż tylko nagradzanie książek. Chcemy stworzyć przestrzeń, w której liderzy będą się dzielili swoimi książkowymi odkryciami i inspiracjami.
– Być może kiedyś w dobrym tonie było mówić, że menedżer nie ma czasu na czytanie. Że książki to luksus – coś, na co nie można sobie pozwolić w codziennym wirze spotkań, deadline’ów i konieczności dowożenia wyników. Dziś takie deklaracje nie tylko nie budzą uznania, ale brzmią wręcz żenująco. Kto wzbrania się przed inspirującą lekturą, przypomina drwala z przypowieści, który ma tyle pracy, że nie znajduje chwili, by naostrzyć topór – a potem się dziwi, że z każdym dniem ścina coraz mniej drzew i wraca do domu coraz bardziej zmęczony. Nie da się skutecznie zarządzać ani zespołem, ani firmą, ani samym sobą bez systematycznego rozwijania wiedzy i poszerzania horyzontów. Nowocześni liderzy rozumieją to coraz lepiej. Potrzebują zrozumienia psychologii, jeśli chcą inspirować ludzi i budować relacje. Potrzebują orientacji w trendach technologicznych, by nie tylko nadążać za zmianą, ale aktywnie ją współtworzyć. Potrzebują także świadomości globalnych wyzwań – klimatycznych, demograficznych czy etycznych – jeśli myślą o sukcesie nie w perspektywie kwartału, lecz dekady – mówi Mirosław Konkel, redaktor prowadzący sekcję Akademia Lidera w „Pulsie Biznesu” i juror w konkursie na Biznesową Książkę Roku 2024.
Konkurs powstał z potrzeby promowania literatury, która nie tylko tłumaczy świat, ale uczy w nim działać.
– Doceniamy autorów, którzy łączą analityczne spojrzenie z wrażliwością społeczną i głębokim namysłem nad przyszłością. Pokazujemy książki, które zostają z czytelnikiem na długo – nie tylko do końca rozdziału. Jako redakcja „Pulsu Biznesu” doskonale wiemy, że nasi czytelnicy szukają treści wartościowych i niebanalnych. Regularnie pytają nas o książki, które warto znać. Chcą wiedzieć, co czytają inni liderzy. Konkurs BKR wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Wskazuje publikacje, które naprawdę mają coś do powiedzenia – i robią to skutecznie, z klasą – podkreśla Mirosław Konkel.
Dlatego ten konkurs ma sens. I dlatego warto go kontynuować. Z myślą o tych, którzy prowadzą innych – i nie boją się sięgać dalej.
Zwycięzcy kategorii
W kategorii książka naukowa zwyciężyła publikacja „Nierówności po polsku. Dlaczego trzeba się nimi zająć, jeśli chcemy dobrej przyszłości nad Wisłą” Pawła Bukowskiego, Jakuba Sawulskiego, Michała Brzezińskiego
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Jury doceniło wszechstronne, pogłębione ujęcie tematu, uwzględniające nie tylko aspekty ekonomiczne, lecz także społeczne, etyczne i historyczne. Autorzy analizują nierówności w Polsce, osadzając je w szerszym, globalnym kontekście współczesnych wyzwań cywilizacyjnych.
Uzasadnienie wyboru

Książka dotyczy fundamentalnej obecnie kwestii, jaką jest narastanie i uporczywe utrzymywanie się wysokiego poziomu nierówności społecznych. To zjawisko, które występuje w tak wielu krajach, że można je nawet uznać za swego rodzaju globalną epidemię XXI wieku. Choć autorzy monografii koncentrują się na analizie występowania tego zjawiska w Polsce, to zarazem opatrują przedstawiane rozważania tak wieloma międzynarodowymi analizami porównawczymi, w tym statystycznymi, historycznymi i innymi, że dzieło to ma dalece szerszy wymiar aniżeli tyko krajowy. Kompleksowość, holizm przedstawianych monografii, analiz, uwzględnianie zarówno aspektów ekonomicznych, społecznych, w tym etycznych, politycznych i innych, to cechy tego dzieła, upoważniające do jego najwyższej oceny.

Poruszono bardzo ważne zagadnienie z punktu widzenia rozwoju gospodarczego. To jedna z nielicznych publikacji, która dotyczy nierówności w Polsce. To spojrzenie na nierówności przez pryzmat dochodu i majątku oraz nierówności szans. Autorzy w intersujący sposób opisali politykę publiczną wobec nierówności w Polsce. W sposób kompletny i kompleksowy przedstawili omawiane zagadnienie. Bardzo dobrze powiązali wyniki badań z teorią. Zaletą jest przedstawienie rekomendacji, choć niektóre z nich są dyskusyjne.
Drugie miejsce w kategorii książka naukowa zajęła publikacja „Pożegnanie z pańszczyzną” prof. Piotra Korysia
Wydawnictwo WEI
Trzecie miejsce w kategorii książka naukowa zajęła publikacja „Nowy wspaniały świat…?” prof. Łukasza Gacka
Wydawnictwo Prześwity
W kategorii książka popularnonaukowa pierwszą nagrodę otrzymała publikacja „Lit: złoto przyszłości. Globalny wyścig o dominację w produkcji baterii i zwycięstwo w nowej rewolucji energetycznej” Łukasza Bednarskiego
Onepress/Grupa Wydawnicza Helion
Książka zdobyła uznanie za umiejętne połączenie rzetelności analizy z przystępnym językiem – autor w klarowny sposób przedstawia skomplikowaną tematykę wpływu litu na środowisko, gospodarkę i geopolitykę. To publikacja, której dziś szczególnie potrzebujemy.

Świetna książka poświęcona bardzo ważnej tematyce. Przybliżająca w dość przyjazny sposób temat bardzo trudny i hermetyczny. Moim zdaniem ten konkurs powstał, żeby dostrzegać i doceniać takie właśnie książki.

Książka, która w bardzo przystępny sposób łączy technologię, geopolitykę i zrównoważony rozwój. Jest lekturą obowiązkową dla osób interesujących się przyszłością energii, transformacją rynku energetycznego oraz wyzwaniami związanymi z eksploatacją surowców naturalnych. Tym samym powinna być to obowiązkowa pozycja dla każdego, kto funkcjonuje świadomie w dzisiejszej gospodarce.
Drugie miejsce w kategorii książka popularnonaukowa zajęła publikacja „Siła empatii. Biznes i życie w wielokulturowym świecie”, Gillian Tett
Copernicus Center Press
Trzecie miejsce w kategorii książka popularnonaukowa zajęła publikacja „Demografia jest przyszłością” Mateuszw Łakomego
Wydawnictwo Prześwity
W kategorii książka poradnikowa zwyciężył „Władca finansów” Michała Mikołajczyka
wydawnictwo Maklerska.pl.
To pozycja, która w nieoczywisty sposób wprowadza czytelnika w świat finansów, wykorzystując m.in. elementy grywalizacji. Dzięki temu podstawy zarządzania budżetem, planowania czy zasada „najpierw płać sobie” stają się zrozumiałe i atrakcyjne nawet dla finansowych nowicjuszy.

Na rynku jest wiele książek o finansach osobistych, ale ta wyróżnia się na tle innych. Autor wciąga czytelnika w świat pieniędzy przez grywalizację i mechanizmy znane z gier. Dzięki temu nauka o finansach staje się bardziej angażująca i przystępna. Podstawowe zasady, takie jak „najpierw płać sobie”, zarządzanie budżetem czy planowanie finansowe są przedstawione w sposób, który zachęca do działania. To świetny przykład edutainmentu.

Często narzekamy na edukację finansową Polaków. Michał Mikołajczyk zamiast narzekać, postanowił coś z tym zrobić – edukować. Tych starszych, wychowanych na „Akademii pana Kleksa”, i młodszych z epoki „Harry’ego Pottera” czy „Gry o tron”. Bo edukować w temacie tak nudnym jak finanse trzeba ciekawie. I ta książka taka jest – ciekawa konstrukcja, wątek podróży, świetne wplecenie elementów fantastyki – nie na pokaz, ale po coś. Bo „Władca finansów” to przede wszystkim podręcznik. Pełen konkretów i praktycznych rad. Osadzony w polskich realiach, ale czerpiących z tego, co aktualnie trenduje w światowych inwestycjach (jedyne czego mi zabrakło, to elementu „robo”, ale automaty faktycznie mogą nie pasować do eliksirów mocy). Na koniec – piękna forma. Tu Księgarnia Maklerska zrobiła świetną robotę. Aż chce się wziąć tę książkę do ręki i wyruszyć w podróż, nawet bez pieniędzy.
Drugie miejsce w kategorii książka poradnikowa zajęła publikacja „Ukryty potencjał. Ty tez go masz i co z nim zrobisz?” Adama Granta
Wydawnictwo MT Biznes
Trzecie miejsce w kategorii książka poradnikowa zajęła publikacja „Powolna produktywność. Zapomniana sztuka osiągania sukcesów bez wypalenia zawodowego” Cala Newporta
wydawnictwo Studio Emka