Kto musi stosować ceny transferowe

Krystyna Szydłowska
opublikowano: 22-11-2005, 00:00

Jestem udziałowcem dwóch spółek: zakładu produkcyjnego branży spożywczej i rozprowadzającego swoje wyroby w Polsce oraz w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw, a także nowo utworzonej agencji reklamowej. Planujemy, że podpisze ona z zakładem umowę o obsłudze. Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy takiej transakcji?

- Jeśli pana (lub innego podmiotu) udział w kapitale obu firm przekracza pięć procent, to w transakcjach między nimi trzeba zastosować przepisy o cenach transferowych. Agencja reklamowa, oferując usługi powiązanemu z nią zakładowi, musi zadbać, aby warunki tej transakcji (cena, prowizja, termin zapłaty faktury, wysokość ewentualnych opustów, itd.) były takie same jak stosowane wobec innych firm. Ponieważ agencja dopiero zdobywa zlecenia i nie ma ustalonych warunków dla innych kontrahentów, powinna skorzystać z danych innych agencji na rynku. Ponadto należałoby zawrzeć ze sobą umowę regulującą tę współpracę. Zależnie od wartości usług, konieczne może być sporządzenie dokumentacji cen transferowych, którą trzeba przedstawić na żądanie organu podatkowego.

Ostatnio w prasie pojawiło się wiele informacji o porozumieniach cenowych wchodzących w życie 1 stycznia 2006 r. Co to takiego?

- Porozumienia o cenach transferowych będą rodzajem umowy podatnika z fiskusem (w tym przypadku — ministrem finansów). Zostanie w niej potwierdzona (zaakceptowana) przez fiskusa metoda ustalania cen (wynagrodzenia) w transakcji ze spółką powiązaną. Gdy konkretna transakcja zostanie objęta takim porozumieniem, to fiskus nie będzie mógł zakwestionować kalkulowanych w niej cen.

Aby doszło do porozumienia z fiskusem, należy przygotować odpowiedni wniosek zaopatrzony w dodatkową dokumentację. Powinna ona przede wszystkim obejmować umowę, na podstawie której będzie lub jest realizowana transakcja, jej opis biznesowy, opis roli zaangażowanych w nią podmiotów powiązanych, opis metody wybranej do ustalenia cen, zgodnej z przepisami art. 11 ustawy o podatku dochodowym, dane porównawcze, które były podstawą ustalenia warunków ekonomicznych transakcji (marża, rentowność) oraz informacje rynkowe.

Ubieganie się o zawarcie takiego porozumienia podlega procedurze określonej w ordynacji podatkowej (dział II a).

Krystyna Szydłowska, Deloitte, zespół ds. cen transferowych

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krystyna Szydłowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu