Kultura organizacji to jeden z podstawowych elementów marki każdego pracodawcy.
Kultura organizacji to jeden z podstawowych elementów marki każdego pracodawcy. Dzięki niej firma może wyróżnić się na rynku i być atrakcyjną dla kandydatów. Przyjęte w firmie zasady działania i wartości nadają ton zachowaniom liderów i pracowników. Budują też klimat współpracy. To przekłada się bezpośrednio na efektywność firmy. Jeśli przedsiębiorstwo wie, co chce osiągnąć w swojej branży, powinno również wiedzieć, jak działać skutecznie. Czyli jakie postawy, sposób współpracy będą wspierały realizację celów biznesowych i strategii.

Po ubiegłorocznej aktualizacji naszej strategii zaprosiliśmy wszystkich pracowników do badania, w którym mogli wypowiedzieć się m.in., czy każdy rozumie strategię firmy, czy ma możliwość podejmowania decyzji i czuje się odpowiedzialny za wyniki? Czy sposób funkcjonowania Orange Polska pozytywnie wpływa na motywację i inspiruje do osiągania najlepszych rezultatów? Informacje, które otrzymaliśmy od pracowników, pokazały nasze mocne i słabe strony. Była to konkretna wskazówka, co powinniśmy wzmocnić albo wręcz całkowicie zmienić.
Do współpracy nad konkretnymi rozwiązaniami zaprosiliśmy zespoły złożone ze specjalistów oraz menedżerów. To, nad czym szczególnie się skupiliśmy i co okazało się największą potrzebą, to tworzenie kultury feedbacku rozumianej bardzo szeroko: jako zmiana stylu komunikacji, w której stawiamy na dwukierunkowość, otwartość, dawanie sobie przyzwolenia do popełniania błędów i uczenia się na nich. A także informacja zwrotna 360 dla wszystkich pracowników, pozwalająca na spojrzenie na swoją pracę oczami innych i będąca inspiracją do ciągłego doskonalenia się. W moim przekonaniu, najlepszymi ambasadorami zmiany kulturowej są liderzy. Chcemy, aby osobiście i konsekwentnie motywowali swoje zespoły do wzmacniania kluczowych dla firmy postaw.
Wszystko robimy po to, aby firma funkcjonowała lepiej, a pracownicy chcieli w niej pracować. Uważam, że w budowaniu wizerunku pracodawcy warto skupić się na działaniach skierowanych do wewnątrz organizacji. Ten trend jest już widoczny w podejściu innych firm, co mogliśmy zauważyć w zgłoszeniach do poprzedniej edycji Siły Przyciągania.
Podpis: Jacek Kowalski, członek Orange Polska ds. zasobów ludzkich