Kurierscy brokerzy inwestują w płatności

opublikowano: 01-06-2015, 00:00

Dazumi, obsługujące paczki na stacjach Orlenu, zostało udziałowcem Paymento, wyspecjalizowanego w płatnościach internetowych.

Sklepy internetowe i ich klienci potrzebują kogoś, kto dostarczy towar, i kogoś, kto przekaże pieniądze w drugą stronę. Obiema tymi czynnościami chce zajmować się spółka Dazumi, do tej pory wyspecjalizowana w brokerce usług kurierskich. Właśnie zainwestowała w Paymento, operatora płatności założonego przez Piotra Owczarka, twórcędobrze znanego na rynku systemu DotPay. Pieniądze w Paymento włożył też poznański fundusz SpeedUp. Strony nie ujawniają szczegółów transakcji.

Nasze biznesy bardzo dobrze się uzupełniają, co oznacza, że będziemy 
mogli oferować kompleksowe usługi dla sektora e-commerce, tak w zakresie
 dostawy przesyłek, jak i płatności za zakupy online — mówi Damian 
Puczyński, prezes Dazumi.
Zobacz więcej

Nasze biznesy bardzo dobrze się uzupełniają, co oznacza, że będziemy mogli oferować kompleksowe usługi dla sektora e-commerce, tak w zakresie dostawy przesyłek, jak i płatności za zakupy online — mówi Damian Puczyński, prezes Dazumi. Marek Wiśniewski

— Będziemy mniejszościowymakcjonariuszem Paymento, ale docelowo chcemy przejąć kontrolę nad spółką. Nasze biznesy bardzo dobrze się uzupełniają, co oznacza, że będziemy mogli oferować kompleksowe usługi dla sektora e-commerce, tak w zakresie dostawy przesyłek, jak i płatności za zakupy online — mówi Damian Puczyński, prezes Dazumi.

Dazumi na rynku znane jest głównie jako operator Stacji z Paczką, czyli działającej od przeszło dwóch lat usługi, pozwalającej na nadawanie i odbieranie przesyłek na stacjach Orlenu. Współpracuje z nią kilka dużych firm kurierskich, m.in. UPS, DHL i K-Ex. Od kwietnia na stacje Orlenu paczki wozi też Poczta Polska.

— Zarabiamy na marży kurierskiej. Przychody spółki sięgają już kilkudziesięciu milionów złotych. W ubiegłym roku wzrosły o ponad 100 proc. Chcemy zachować podobne tempo — model biznesowy jest dopracowany, teraz wystarczy zwiększać skalę działalności — mówi prezes Dazumi.

Początki Dazumi sięgają 2007 r. Spółka od początku chciała działać w branży handlu internetowego. Zaczynała od sprzedaży biżuterii. Jej twórcy szybko zauważyli, że mogą się rozwijać w innych obszarach.

— Mieliśmy okazję wykorzystać — niedostatecznie dostępną jeszcze na polskim rynku — wiedzę branżową naszego partnera w zakresie nowych technologii wykorzystywanych w handlu internetowym w USA. Tak powstała spółka Dazumi, która skoncentrowała się na tworzeniu rozwiązań IT wspierających procesy operacyjne i logistyczne dla e-handlu — mówi Damian Puczyński.

Menedżerowie uznali, że na polskim rynku brakuje punktów odbioru i nadawania przesyłek,zorganizowanych tak, jak w krajach anglosaskich. Udało im się zachęcić do współpracy polski oddział amerykańskiego UPS, a na branżowych targach ich projektem zainteresowali się przedstawiciele Orlenu.

— To dla kurierów bardzo dobry partner pod względem logistyki, zwłaszcza w kontekście obsługi „ostatniej mili” — stacje są położone przy szlakach komunikacyjnych i, co najważniejsze, czynne przez całą dobę. Aż 95 proc. Polaków mieszka maksymalnie 15 km od stacji Orlenu — tłumaczy Damian Puczyński.

Ze statystyk udostępnionych przez Dazumi wynika, że najwięcej paczek na stacjach odbierają mieszkańcy Warszawy — odpowiadają oni za prawie 15 proc. obrotu. Najwięcej paczek odbieranych jest w środy, zdecydowanie najmniej — w dwa dni weekendowe. Poza standardowymi godzinami pracy, czyli od 19 do 7 rano, odbierana jest co piąta przesyłka. Usługa na razie dostępna jest na 900 z 1760 stacji, działających pod szyldem Orlenu. Ma być ich więcej.

— Do końca roku chcemy być na 1,1 tys. stacji, potem będziemy chcieli rozszerzyć usługę jeszcze o 200 punktów. Niewykluczone, że w przyszłości podobne usługi będziemy świadczyć na czeskich stacjach Orlenu — zapowiada Damian Puczyński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu