FIOM i FIM-CISL, związki zawodowe, podkreśliły, że to pierwsze takie porozumienie w branży motoryzacyjnej w Europie, które przynosi skrócenie czasu pracy bez obniżania wynagrodzeń. W ramach tej umowy pracownicy produkcyjni pracujący w rotacyjnym systemie dwuzmianowym będą pracować, przechodząc na przemian z pięciodniowego tygodnia na czterodniowy, co skróci czas pracy o 22 dni rocznie. Osoby pracujące w systemie trzyzmianowym, obejmującym także zmiany nocne, będą pracować w cyklu obejmującym 5-dniowy tydzień pracy na przemian z dwoma 4-dniowymi tygodniami.
Podobne programy czterodniowego tygodnia pracy w innych krajach europejskich, takich jak Wielka Brytania, przyniosły szereg korzyści, m.in. znaczną poprawę efektywności.
Lamborghini podwyższy również pensje pracownikom
Porozumienie Lamborghini jest częścią szerszej renegocjacji umowy ramowej z pracownikami producenta samochodów, spółki zależnej niemieckiego Volkswagena. W ramach tego porozumienia przewidziane są także nowe miejsca pracy, podwyżki rocznych wynagrodzeń i dodatkowe świadczenia pracownicze. Co do wynagrodzenia, umowa obejmuje podwyżkę o 50 proc. bieżących premii zmiennych oraz jednorazową premię w wysokości ponad 1000 EUR. Warto dodać, że inna firma, Essilorluxottica, zgodziła się na przetestowanie modelu czterodniowego tygodnia pracy w swoich włoskich zakładach, podobnie jak inne włoskie firmy, takie jak Leonardo, które prowadzą rozmowy w tej sprawie ze związkami zawodowymi.