Łapówkarski skandal w Hyundai Motor

(Paweł Kubisiak)
opublikowano: 01-05-2006, 11:55

Szef Hyundai Motor Chung Mong-koo trafił w piątek do aresztu, a wobec jego syna Chung Eui-suna, kierującego Kia Motors, prowadzone jest dochodzenie. Chung są podejrzani o tworzenie nielegalnych funduszy i przekupywanie urzędników.

Szef Hyundai Motor Chung Mong-koo trafił w piątek do aresztu, a wobec jego syna Chung Eui-suna, kierującego Kia Motors, prowadzone jest dochodzenie. Chung Mong-koo (68) i Chung Eui-sun (36) są podejrzani o tworzenie nielegalnych funduszy i przekupywanie urzędników.

Śledztwo dotyczy zarzutów utrzymywania przez koncern tajnych funduszy, które służyły do przekupywania funkcjonariuszy państwowych. W połowie kwietnia zatrzymano w związku z aferą łapówkową szefa służby finansowej koncernu Lee Jung-dae i wiceprezesa Kim Seung-Nyuna. Środki na nielegalne fundusze miały pochodzić ze zdefraudowanych pieniędzy filii koncernu. Na lewe fundusze miało trafić 106 mln dolarów. To nie wszystko - suma sprzeniewierzonych środków może wynosić nawet 318 mln dolarów.

Prokuratorzy przeszukali w ub. miesiącu biura koncernu i jego trzech filii - Kia Motors, spółki Glovis, zajmującej się transportem i logistyką oraz producenta części i akcesoriów samochodowych Hyundai Autonet. Przesłuchano pracujące tam osoby. Śledczy podejrzewają, że dyrekcja Hyundaia wypłaciła sumy sięgające kilku milionów dolarów lobbyście Kim Jae-rokowi, który wręczał je w formie łapówek wysokiej rangi urzędnikom państwowym w zamian za przychylne decyzje. Kim został aresztowany w marcu.

Rodzina Chung założyła koncern Hyundai przed 60 laty. Później powstała siostrzana spółka Kia Motors. W ostatnich trzech latach południowokoreański Hyundai Motor był najszybciej rozwijającym się koncernem motoryzacyjnym na planecie. Sprzedaż koncernu rosła najdynamiczniej w USA, Chinach i Indiach. W 2005 r. grupa odnotowała wzrost przychodów o 13 proc. do 84,15 mld USD i wyprodukowała 3,54 mln aut, notując 12 proc. wzrost. Największy południowokoreański producent aut poprawił wyniki dzięki doskonałym rezultatom osiąganym na zagranicznych rynkach.

Na ten rok koncern planował 18-proc. wzrost sprzedaży grupy. W ujęciu wartościowym powinna ona osiągnąć poziom 99 mld USD, zaś w ujęciu ilościowym wzrost może osiągać poziom 16 proc. do 4,12 mln pojazdów. Wyniki obejmują rezultaty spółki stowarzyszonej Kia Motors. Grupa planowała zwiększyć tegoroczne nakłady inwestycyjne o 30 proc. do 8,45 mld USD.

Po pierwszym kwartale wzrost był zgodny z prognozami – sprzedaż jednostkowa zwiększyła się o 16 proc. Jednak po ujawnieniu skandalu te ambitne plany mogą ulec zmianie.

Problemy Hyundai Motor to kiepska wiadomość dla Czech. Koreański koncern ma podpisać 15 maja porozumienie z czeskim rządem w sprawie budowy nowego zakładu w czeskich Nosovicach. Fabryka ma kosztować 28-30 mld koron (ok. 800 mln - 1 mld euro) i dać pracę dla 13 tys. osób, w tym 3 tys. bezpośrednio przy produkcji.

PK (Fortune)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Paweł Kubisiak)

Polecane