Czytasz dzięki

Łatwiej o dotacje na podbój nowych rynków

opublikowano: 02-06-2020, 22:00

PARP sfinansuje zadania w projektach, które zostały przez firmy rozpoczęte, ale przez pandemię nie będą mogły zostać ukończone

Przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) nie chcą, aby MŚP rezygnowały z podboju nowych rynków, choć obecna sytuacja dla wielu przedsiębiorców jest bardzo trudna. Z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Polskiego Funduszu Rozwoju wynika, że co czwarte przedsiębiorstwo ma problemy z regulowaniem zobowiązań, natomiast 30 proc. firm ma trudności z wyegzekwowaniem należności. Ponadto 60 proc. przedsiębiorców boryka się ze spadkiem przychodów.

Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w
PARP, podkreśla, że przedsiębiorca może zmienić wskaźniki projektu już po
podpisaniu umowy o dofinansowanie.
Zobacz więcej

UDOGODNIENIE:

Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP, podkreśla, że przedsiębiorca może zmienić wskaźniki projektu już po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Fot. WM

W tej sytuacji ratunkiem dla wielu firm może być zmiana modelu biznesowego. Aby ograniczyć negatywne skutki pandemii, PARP wprowadziła ułatwienia dla przedsiębiorców startujących w konkursach dotacyjnych. Dotyczą one m.in. naborów dla MŚP, które nie wycofują się z planów ekspansji i chcą wypłynąć na szerokie wody. Ostatnio rządowa agencja wprowadziła korzystne zmiany w regulaminie działania 1.2 programu Polska Wschodnia („Internacjonalizacja MŚP”). Dotacje są przeznaczone dla firm z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Konkurs jest podzielony na dwie rundy. Pierwsza zakończyła się 28 maja, natomiast druga runda będzie trwała od 4 sierpnia do 7 września. W puli jest 50 mln zł.

Biznesowe sukcesy

Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej, zwraca uwagę, że ponad 250 eksporterów z makroregionu Polska Wschodnia zrealizowało projekty o łącznej wartości 100 mln zł.

— Odnoszą biznesowe sukcesy na wymagających rynkach, w tym między innymi niemieckim, brytyjskim, amerykańskim i francuskim — zaznacza Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Na jakie udogodnienia mogą liczyć przedsiębiorcy w obecnym konkursie? Najważniejsza zmiana: w uzasadnionych przypadkach będą mieli możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie jeszcze po zakończeniu konkursu. Muszą to jednak zrobić w ciągu 14 dni od zamknięcia naboru.

— Wydłużyliśmy też terminy na dostarczenie wyjaśnień lub poprawę wniosku przez przedsiębiorcę. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie istnieje możliwość zmiany wskaźników projektu. Wnioskodawca ma też więcej czasu na dostarczenie dokumentów niezbędnych do zawarcia wspomnianej umowy, a także na przeprowadzenie tzw. procedury odwoławczej — wylicza Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP.

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Przyznaje, że agencja jest otwarta na kolejne zmiany w konkursach dotacyjnych.

— Chcemy przekazywać beneficjentom jak najwięcej pieniędzy i jak najszybciej. Chodzi o możliwość finansowania zadań w projektach, które zostały przez przedsiębiorców rozpoczęte, ale nie mogą być zakończone ze względu na pandemię. Dajemy firmom możliwość zmiany rynków i imprez, a także odsunięcia ich w czasie — zaznacza Arkadiusz Dewódzki.

Wachlarz wsparcia

Przedstawiciele biznesu będą mogli przeznaczyć wsparcie na opracowanie strategii ekspansji, w tym analizy eksperckiej, która określi najbardziej obiecujące dla firm rynki eksportowe. Dotacje sfinansują też udział przedsiębiorców w międzynarodowychtargach, wystawach i misjach gospodarczych, pokryją również koszty zakupu środków trwałych, w tym sprzętu komputerowego, a także wartości niematerialnych i prawnych oraz licencji na używanie znaku towarowego.

Każda firma może liczyć na grant w wysokości do 800 tys. zł. Arkadiusz Dewódzki zwraca uwagę także na inne konkursy dotujące eksporterów. Wśród nich jest m.in. poddziałanie 3.3.3 „Go to Brand” programu Inteligentny Rozwój (POIR). Granty pomagają firmom wylansować ich marki za granicą.

— Od początku marca zatwierdzamy rekordową liczbę wniosków o wsparcie. Tak jest również w przypadku poddziałania 3.3.3 POIR. Mamy ich aż 1575. Finalizujemy już ocenę tych wniosków. Chcemy jak najszybciej — po opublikowaniu wyników — przystąpić do podpisywania umów o dofinansowanie. Również w przypadku tych projektów jesteśmy otwarci na możliwość wprowadzania zmian, tak aby przedsięwzięcia mogły być zrealizowane — podkreśla Arkadiusz Dewódzki.

Zwraca uwagę, że duża część projektów jest rozliczana ryczałtem. Nie wymagają one gromadzenia przez przedsiębiorców dokumentów księgowych potwierdzających ich wydatki uwzględnione w projektach.

— Liczymy, że przedsiębiorcy będą zwracać się do nas o finansowanie wydatków poniesionych na zadania niedokończone i w ten sposób poprawiać płynność finansową firm — zaznacza Arkadiusz Dewódzki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane