Lear Corporation chce halę po Lenovo

opublikowano: 02-05-2012, 00:00

Obiekt w Legnickim Polu przez trzy lata stał pusty. Amerykanie dadzą kilkaset etatów. Już rekrutują

Na polskiej stronie Lear Corporation pojawiły się oferty pracy dla inżyniera procesu, inżyniera jakości, księgowego, specjalisty ds. logistyki czy inżyniera utrzymania ruchu do „projektu Legnica”. Na dodatek firma chwali się, że pod koniec marca brała udział w dniach kariery na Politechnice Wrocławskiej. Amerykanie mają w Polsce zakłady w Tychach i na Podkarpaciu: w Jarosławiu i Mielcu.

Skąd nagłe zainteresowanie Dolnym Śląskiem?

— Lear Corporation chce wykorzystać halę w Legnickim Polu, w której miało produkować Lenovo. Firma zainwestuje prawie 20 mln EUR i stworzy kilkaset miejsc pracy. Już dostała zezwolenie na działalność w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej — twierdzi źródło „PB”. Maciej Rojowski z legnickiej strefy był nieuchwytny.

Kto kupi

Z informacji „PB” wynika, że trwają negocjacje dotyczące sprzedaży hali. W rozmowy zaangażowana jest także spółka Panattoni Europe. To oznacza, że obiekt może kupić Lear lub właśnie deweloper.

— Nie komentuję — ucina Dariusz Chudy, syndyk masy upadłościowej PLA Development.

To on od 2010 r. starał się sprzedać niszczejący obiekt. Nie udało się to za 56,7 mln zł, rok temu cena spadła do 35 mln zł. Niewykluczone, że teraz będzie jeszcze niższa. Belgijski PLA Development budował halę dla chińskiego producenta komputerów Lenovo. W 2008 r. deweloper zbankrutował, a Chińczycy zdecydowali, że nie chcą produkować w Polsce.

Wcześniej obiecywali inwestycję za 20 mln USD i 1200 miejsc pracy. Kilkunastu polskich podwykonawców nigdy nie zobaczyło swoich pieniędzy (20 mln zł). Największym wierzycielem (41 mln zł) był bank KBC. Roszczenia zgłosiło też konsorcjum 13 firm, m.in. TKT Engineering, Pekabex, Winkler, Dekkers, El-bud, Commercecon, Fabricom czy Rotar.

Wielki obecny

Lear Corporation ma już w Polsce trzy fabryki. W Tychach działa od 1998 r. i zatrudnia 2 tys. osób przy produkcji poszyć, pianek, montażu i wydziału metalowego siedzeń samochodowych. Jest tu także centrum inżynieryjne, które przygotowuje dokumentację techniczno-konstrukcyjną do projektów poszyciowychw 8 centrach technicznych Lear w Europie. Tyski zakład ma klientów wśród takich firm, jak Jaguar, BMW, Saab, Ford, VW, Land Rover, Mercedes, Toyota, Peugeot, Renault, Citroen, Fiat, Nissan, Audi i Lancia.

W ubiegłym roku firma zdecydowała się zainwestować 36 mln zł w nową linię siedzeń samochodowych. W Jarosławiu od 2004 r. firma produkuje poszycia do siedzeń samochodowych.Zatrudnia 2,5 tys. osób. Zakład w Mielcu od 1997 r. produkuje wiązki elektryczne do samochodów osobowych i zatrudnia 1,5 tys. osób. Lear Corporation istnieje od 1917 r.

Zajmuje się produkcją siedzeń oraz systemów elektronicznych i elektrycznych. W 2011 r. firma miała 14,2 mld USD sprzedaży (wzrost o 18 proc.). Lear jest notowany na giełdzie w Nowym Jorku.

Równowaga w biznesie

- Przypadki, gdy hale po jednej firmie zajmowała inna

- Czekoladki zamiast wiązek

W Lesznie w województwie wielkopolskim 220 osób będzie od lipca 2012 r. pracować przy pakowaniu słodyczy duńskiej firmy Toms. Producent cukierków wynajął halę należącą do Sumitomo Electric Wiring Systems Polska. W ubiegłym roku SEWS, producent wiązek elektrycznych do samochodów, zdecydował, że zamknie fabrykę i zwolni 950 pracowników fabryki w Lesznie.

- Filtry za filtry

We Wrocławiu fabrykę filtrów cząstek stałych do silników Diesla miało produkować joint venture firm Bosch i Denso. Miało powstać 500 etatów, a inwestycja miała wynieść 150 mln EUR. Jednak joint venture się rozpadło. W ubiegłym roku Sumika Ceramics Poland (z grupy Sumitomo, o której jest mowa wyżej) kupiła obiekt i będzie tu produkować filtry. Zainwestuje 200 mln zł i stworzy 100 etatów.

- Napędy zamiast alternatorów

W 2008 r. z powodu kryzysu Remy Automotive, producent alternatorów, zamknął zakład w Świdnicy i przeniósł produkcję na Węgry i Daleki Wschód. Halę kupił American Axle Manufacturing, który w związku z tym zrezygnował z budowy fabryki za 40 mln EUR w Oławie. W Świdnicy produkuje mechanizmy różnicowe, moduły napędowe, mosty i wały napędowe, systemy i podzespoły automatycznych napędów na cztery koła.

Źródło: „PB”

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy