Leasing nabiera obrotów

Eugeniusz TwarógEugeniusz Twaróg
opublikowano: 2014-01-23 00:00

Ubiegły rok był rekordowy dla branży leasingowej. Bieżący zapowiada się jeszcze lepiej. Zamieszanie wokół kratek może pomóc.

Branża leasingowa odnotowała rekordowe obroty w 2013 r., które sięgnęły 35 mld zł. Trzeba dodać, że wynik jest nieco podrasowany, bo „czystego” leasingu w statystykach jest 30,2 mld zł, a 5 mld zł przypada na pożyczki. Jeśli jednak skalę biznesu mierzyć tą miarą, to jest on i tak większy niż w 2012 r., kiedy cały rynek miał wartość 31,2 mld zł, ale 4,3 mld zł przypadło na pożyczki. W 2014 r., jak szacuje Związek Polskiego Leasingu (ZPL), który roczne dane opracował, królować będzie finansowanie leasingiem. ZPL szacuje jego wzrost rok do roku do 35,1 mld zł, czyli o 16,2 proc. Segment pożyczkowy powiększy się o 2,3 proc., do 5,1 mld zł. Wartość całego rynku może więc w tym roku przekroczyć 40 mld zł i, jeśli tak się stanie, będzie to historyczny wynik. Sprzedaż leasingu będzie rosła napędzana ogólnie dobrą koniunkturą gospodarczą w kraju.

— W II kwartale 2013 r. nastąpił punkt zwrotny w inwestycjach firm. W całym ubiegłym roku realny spadek nakładów inwestycyjnych wyniósł 0,5 proc. W tym roku oczekujemy wzrostu o 5,6 proc. — mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL.

ZPL spodziewa się odbicia w sektorze budowlanym, co przełoży się na inwestycje w park maszynowy. Natomiast „okienko kratkowe” na początkutego roku nakręci sprzedaż samochodów, a zmiany w przepisach VAT przysłużą się leasingowi droższych aut. Transport powinien też skorzystać na postępującym ożywieniu w strefie euro. Spadnie natomiast popyt na finansowanie pożyczką maszyn rolniczych (o 25 proc.) i medycznych (o 15-20 proc.) spowodowane wygaśnięciem funduszy unijnych. Podobnie będzie z zainteresowaniem nowymi samochodami ze względu na duże zakupy pojazdów spełniających normę Euro 5 w II połowie 2013 r. Zwiększy się natomiast popyt na używane ciężarówki po wdrożeniu normy Euro 6.

Dla rynku wynajmu długoterminowego i leasingu pojazdów, będą miały zmiany zasad odliczania VAT od kupna, tankowania paliwa i serwisowania samochodów firmowych. Branża wynajmu spodziewa się w tym roku powolnego wzrostu zainteresowania ekologicznymi samochodami oraz stopniowej zmiany modelu użytkowania pojazdów służbowych w sektorze publicznym z kupna na leasing z pełnym serwisem. Eksperci szacują wielkość rynku na 50 tys. samochodów.