Rośnie zainteresowanie leasingiem wśród małych firm – wynika z badania „Leasing Index”, przeprowadzonego przez spółkę Santander Leasing. Z tej formy finansowania korzysta 49 proc. przedsiębiorców zatrudniających do 49 osób. To o 6 pkt proc. więcej niż w 2019 r. W przyszłości z leasingu planuje korzystać kolejne 18 proc. badanych spółek.
Przy tym im większa firma, tym chętniej stawia na leasing. W przypadku jednoosobowych działalności korzysta z niego 37 proc., a w przedsiębiorstwach zatrudniających od dwóch do dziewięciu pracowników aż 53 proc. W firmach, które zatrudniają do 49 osób ten odsetek jest podobny i wynosi 52 proc.
Jeśli chodzi o branże, to najczęściej z leasingu korzysta budowlanka (64 proc. firm, wzrost o 22 pkt proc.), handel (54 proc., wzrost o 15 pkt. proc.) i produkcja (47 proc., spadek o 1 pkt proc.). Na końcu są usługi (38 proc., spadek o 2 pkt. proc.).
Badanie pokazuje także, że leasing jest obecnie na drugiej pozycji, jeśli chodzi o najczęściej wykorzystywane źródła zewnętrznego finansowania. Pierwszą zajmują kredyty i pożyczki bankowe. Przy tym w porównaniu do badania z 2019 r., wzrosło wykorzystanie przez firmy prawie wszystkich analizowanych form finansowania zewnętrznego.
- Najmniejszy wzrost można zaobserwować w przypadku dotacji i subwencji krajowych, co wynika ze wsparcia oferowanego firmom w czasie pandemii – mówi Tomasz Jąder, prezes Santander Leasing.