LEROY MERLIN BUDUJE SIEĆ 20-25 MARKETÓW

Paweł Janas
17-10-2000, 00:00

LEROY MERLIN BUDUJE SIEĆ 20-25 MARKETÓW

Francuska firma sfinansuje nowe projekty wyłącznie ze środków własnych

OBIECUJĄCY RYNEK: Inwestowanie w Polsce jest obecnie o wiele łatwiejsze niż we Francji czy Hiszpanii — mówi Geraud de Castelnau, dyrektor centrali zakupów Leroy Merlin Polska. fot. BS

Za pięć lat francuski Leroy Merlin zamierza powiększyć sieć marketów budowlanych w Polsce z 5 do 20-25. Ich budowa zostanie sfinansowana wyłącznie ze środków własnych firmy.

Francuska sieć handlowa Leroy Merlin zamierza w ciągu pięciu lat powiększyć w Polsce sieć sklepów z materiałami budowlanymi i wykończenia wnętrz. Ich liczba wzrośnie z pięciu do 20-25 placówek.

— Mamy projekty budowy marketów we wszystkich dużych miastach Polski — twierdzi Geraud de Castelnau, dyrektor centrali zakupów Leroy Merlin Polska.

Sklepy firma lokuje zawsze przy hipermarketach Auchan, które tak jak Leroy Merlin należą do rodziny Mulliez. Geraud de Castelnau nie wyklucza jednak możliwości lokowania sklepów samodzielnie — podobnie jak w Belgii. Całość inwestycji zostanie sfinansowana ze środków własnych francuskiej centrali firmy.

Koszty składowe

Firma nie chce ujawnić wielkości środków przeznaczonych na rozwój sieci sklepów w Polsce. Można je częściowo oszacować. Według Geraud de Castelnau, optymalna wielkość planowanych sklepów w naszym kraju będzie wynosiła 10-15 tys. mkw.

Według danych firmy EC Harris, zajmującej się konsultingiem inwestycyjnym, cena budowy metra kwadratowego marketu budowlanego wynosi około 350 USD (1642 zł). Koszt wzniesienia jednego marketu Leroy Merlin można więc szacować na 3,5-5,25 mln USD (16,4-24,6 mln zł).

Całkowite nakłady inwestycyjne mogą być jednak nawet trzy razy większe. Trzeba do tego doliczyć koszt zakupu gruntu, którego ceny są lokalnie bardzo zróżnicowane. Inwestor często jest zobligowany przez władze miejskie lub gminne do partycypowania w kosztach budowy węzła komunikacyjnego, sieci kanalizacyjnej czy elektrycznej. Do tego dojdą jeszcze spore koszty związane z zatrudnieniem projektantów wnętrz, architektów i konsultantów.

Polska najważniejsza

Polska jest na razie jedynym krajem w Europie Środkowej i Wschodniej, w którym Leroy Merlin zdecydował się na budowę swoich marketów.

Pierwszy sklep sieci Leroy Merlin powstał we Francji w 1923 roku. Obecnie w sieci działa blisko 120 sklepów we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Brazylii, Belgii i Polsce. Obroty firmy w skali międzynarodowej wyniosły w ubiegłym roku 15 mld FRF (9,3 mld zł).

Firma odmawia ujawnienia wyników finansowych polskiej sieci. Miesięcznik „Handel” szacuje jej przychody w 1999 r. na 50 mln zł.

Sieć Leroy Merlin należy do rodziny Mulliez, do którego należą, również obecne w Polsce, m.in. hipermarkety Auchan, stacje serwisowe Norauto, sklepy z odzieżą Orsay i pizzerie Pizza Pai.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / LEROY MERLIN BUDUJE SIEĆ 20-25 MARKETÓW