Mirbud podpisał z LG Electronics Wrocław umowę na przebudowę zakładu LGE REF w Biskupicach Podgórnych. W koreańskiej firmie nie udało nam się dowiedzieć, na co potrzebuje więcej miejsca.



Nowa hala
— Wiem tylko, że będzie nowa hala — mówi Ryszard Pacholik, wójt Kobierzyc.
To w tej gminie znajdują się m.in. fabryki spółek z grupy LG, w tym LGE (producent telewizorów, pralek i lodówek, który w 2006 r. zapowiedział inwestycję za 250 mln zł) oraz LG Display (producent paneli LCD do telewizorów, inwestycja za 1,1 mld zł). Kontrakt Mirbudu opiewa na 31,48 mln zł brutto.
— Koszt budowy takiej hali waha się od 2,6-3 tys. zł za mkw. To może być 10-15 tys. mkw. powierzchni — precyzuje Joanna Bensz, dyrektor generalna spółki inżynieryjnej CH2M HILL.
Wartość podana przez Mirbud to tylko koszt budowy samej hali bez linii produkcyjnych, łącznie LG wyda więcej. Spółka nie wystąpiła o zezwolenie na projekt w Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (TSSE), którą objęte są tereny w Kobierzycach, więc nie podała parametrów inwestycji. Z informacji „PB” wynika, że choć skrót LGE REF w kontrakcie Mirbudu wskazuje na rozwój produkcji lodówek (od angielskiego „refrigerator”), to Koreańczycy chcą zwiększyć moce w dziale pralek. W ubiegłym roku wyprodukowali ich w Polsce 300 tys. W tym roku ma to być już 500 tys. sztuk, a w przyszłym — dzięki rozbudowie — 1 mln sztuk. W 2013 r. wszyscy działający w Polsce producenci pralek — czyli BSH, Electrolux, Indesit, Fagor, LG i Samsung — wytworzyli ich 5,6 mln sztuk, o 14 proc. więcej niż w 2012 r., wynika z danych CECED Polska Związku Pracodawców AGD.
Centrum ekspansji
LGE Wrocław produkuje też rocznie 300 tys. sztuk lodówek i 3 mln sztuk telewizorów, głównie LCD Full HD. Zatrudnia ponad 2 tys. osób. Nowy projekt oznacza wzrost zatrudnienia o kilkaset etatów.
— Rozbudowa fabryki świadczy o tym, że firma wybrała Polskę na centrum ekspansji europejskiej. Milion pralek gwarantuje fabryce osiągnięcie rentowności. Nie będzie trudno sprzedać je w Europie — komentuje Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska.
Należy ostrożnie podchodzić do planów koreańskiej firmy. W 2013 r. wrocławski oddział zapowiadał wzrost produkcji telewizorów o 15 proc., a utrzymał go na poziomie z 2012 r. W 2010 r. zapowiedział, że w 2012 r. wyprodukuje 1,4 mln sztuk lodówek, czego nie zrobił. W 2013 r. działające w Polsce firmy wyprodukowały 19,7 mln sztuk dużego AGD (razem z okapami). LG miał 5 proc. tego rynku, czyli był na siódmym miejscu.