Lider napędu hybrydowego pokazał spalinowy pazur

opublikowano: 14-01-2019, 22:00

Toyota zaprezentowała długo wyczekiwane kolejne wcielenie supry. Tak jak u zarania historii modelu, również teraz auto powstało we współpracy z Niemcami

Pokazana wczoraj na targach NAIAS w Detroit nowa toyota GR supra to 5. generacja legendarnego samochodu sportowego Toyoty i pierwszy globalny model wyprodukowany z inicjatywy Toyota Gazoo Racing, marki odpowiedzialnej za udział Toyoty w sportach motorowych. Jest też pierwszym modelem zbudowanym od podstaw wspólnie z BMW.

Czwarta generacja Supry (1992-2002) słynęła z niesamowicie wytrzymałych
silników, które pozwalały tunerom osiągać moce nawet kilkakrotnie wyższe, niż
przewidział producent. Sukces nowej supry może zależeć również od możliwości
nowego silnika.
Wyświetl galerię [1/2]

POTENCJAŁ:

Czwarta generacja Supry (1992-2002) słynęła z niesamowicie wytrzymałych silników, które pozwalały tunerom osiągać moce nawet kilkakrotnie wyższe, niż przewidział producent. Sukces nowej supry może zależeć również od możliwości nowego silnika. Fot. ARC

— Supra powstała jako samochód sportowy w najczystszej postaci. Nie było mowy o kompromisach, które mogłyby zmniejszyć przyjemność z jazdy — mówi Tetsuya Tada, główny inżynier odpowiedzialny za projekt.

Auto ma montowany z przodu rzędowy sześciocylindrowy silnik i napęd na tylne koła. To nawiązanie do dziedzictwa poprzednich generacji toyoty supry oraz legendarnego pierwowzoru, czyli toyoty 2000GT. 5. generacja supry powstała jako owoc umowy zawartej cztery lata temu przez Toyotę i BMW. Na jej mocy wspólnie opracowano od podstaw nową generację supry i BMW Z4. Obie firmy podzieliły się kompetencjami. Toyota odpowiadała za: opracowanie koncepcji, wygląd auta, zestrojenie zawieszenia oraz założenia dotyczące osiągów. BMW dostarczyło silniki, skrzynie biegów, a także zajęło się produkcją (w Grazu w Austrii). Czy to oznacza, że na rynek trafią identyczne auta z różnymi logo? Wszak historia motoryzacji zna takie przypadki, ale nie tym razem. BMW Z4 będzie dostępne wyłącznie w nadwoziu cabrio i zestrojone bardziej pod kątem pokonywania pięknych dróg po górskich przełęczach. Supra dostępna będzie jako coupé — ma dawać radość z perfekcji prowadzenia na torze.

— Lata temu spędziłem niezliczone godziny na torze Nürburgring, prowadząc suprę 4. generacji. Ten samochód jest jak stary kumpel, dla którego mam specjalne miejsce w sercu. Gdy przez lata inni producenci pokazywali swoje piękne prototypy, ja wciąż jeździłem moją suprą, której od dawna już nie produkowano. Choć Toyota nie myślała wtedy o stworzeniu nowej generacji modelu, ja po cichu, jak wielu jego fanów, marzyłem, by powstała kolejna supra. Nowa narodziła się podczas testów na Nürburgringu i mogę z ręką na sercu przyznać, że ten samochód daje ogromną radość z jazdy i jest lepszy niż kiedykolwiek wcześniej — mówi Akio Toyota, prezydent Toyoty.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Toyoty GR supra debiutuje z trzylitrowym, rzędowym silnikiem o 6 cylindrach, który generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Jest wyposażony w turbosprężarkę typu Twin Scroll, układ bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zmienne fazy rozrządu. Silnik współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,3 s. Wszystkie wersje toyoty GR supra sprzedawane w Europie będą wyposażone w elektronicznie sterowany mechanizmróżnicowy o ograniczonym poślizgu. Działa on podczas przyspieszania i podczas hamowania, może gładko dostosować się od zerowego do pełnego, 100-procentowego, spięcia napędów z natychmiastową reakcją. W późniejszym czasie do sprzedaży trafi wersja ze słabszym (258 KM) dwulitrowym silnikiem benzynowym. Zaskoczeniem może być wielkość samochodu. Jest mały. O ile poprzednie supry były zawsze autami czteromiejscowymi, o tyle nowa supra mieści tylko kierowcę i pasażera. Ma to być nawiązanie do legendarnego poprzednika supry, czyli modelu 2000GT. Modelu, który jest jednym z najbardziej zaskakujących projektów w historii motoryzacji. Choć lata 60. ubiegłego wieku były czasami, w których po japońskich samochodach nie spodziewano się niczego wykraczającego ponad przeciętność, to efekt był zadziwiający i mógł równać do najlepszych samochodów sportowych na świecie. Brak odpowiedniego wizerunku firmy i astronomiczna cena sprawiły, że powstało ich zaledwie 351, z czego tylko 84 otrzymały kierownicę po lewej stronie. Warto podkreślić, że tak jak nowa supra, tak też jej protoplasta powstał w wyniku międzykoncernowej współpracy — toyota 2000GT powstała pod dyktando niemieckiego designera Albrechta Goertza w koncernie znanym z produkcji pianin i motocykli (Yamaha).

Dziś 2000 GT to prawdopodobnie najbardziej pożądany przez kolekcjonerów samochód produkcji japońskiej. Ceny na aukcjach znacznie przekraczają 800 tys. USD. Skoro jesteśmy przy cenach — za 340-konną toyotę GR supra trzeba zapłacić około 300 tys. zł. Przedsprzedaż właśnie rusza. Auto trafi do klientów w połowie roku. Na 2019 r. przewidziano produkcję 900 sztuk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu