Liderzy e-biznesu, pochwalcie się wynikami

  • DI
opublikowano: 17-06-2021, 11:12

Rozpoczynamy przyjmowanie zgłoszeń do ósmej edycji rankingu najbardziej dynamicznych firm branży e-commerce.

Polski rynek e-commerce, według prognoz sprzed czterech lat, miał w roku 2020 osiągnąć wartość 60 mld zł. I pewnie tak by się stało, gdyby nie pandemia COVID-19, która sprawiła, że prognozy dotyczące większości dziedzin gospodarki nadają się co najwyżej na makulaturę. I o ile wiele branż, przynajmniej na początku zmagań z wirusem SARS-CoV-2, odnotowało znaczące spadki, o tyle polski rynek e-commerce przebił wszelkie prognozy, osiągając wartość około 100 mld zł.

Jego najwięksi gracze umocnili swoje pozycje, a wśród mniejszych podmiotów pojawiły się tysiące nowych firm. Tymczasem redakcja „Pulsu Biznesu” od lat przygląda się nie gigantom i nie debiutantom rynku e-commerce, lecz małym i średnim firmom, które działają na nim przynajmniej przez dwa pełne lata. Tworzeniu aktualnych fotografii tego fragmentu rynku e-commerce służą kolejne edycje rankingu e-Gazele Biznesu.

Właśnie rozpoczynamy prace nad jego ósmym wydaniem. Robimy to w nadziei, że tę już drugą pandemiczną edycję uda nam się zakończyć uroczystą galą laureatów zorganizowaną w jak najbardziej analogowych warunkach.

Jednak zanim dojdziemy do etapu ogłoszenia wyników i ewentualnego – o ile warunki epidemiologiczne pozwolą – spotkania wyróżnionych firm, warto przypomnieć, kto ma szansę na uzyskanie tytułu e-Gazeli Biznesu.

Cechy e-Gazeli

O tytuł e-Gazeli Biznesu mogą się ubiegać firmy zajmujące się handlem w internecie, które w latach 2019–2020 odnotowały wzrost przychodów ze sprzedaży i zysk w 2020 r. Te niezmienne od lat kryteria są dość łagodne, ponieważ cechą młodych biznesów internetowych, zwłaszcza e-handlowych, zawsze była duża wrażliwość na warunki prowadzenia działalności. To właśnie dlatego od e-Gazel wymagamy jedynie wykazania się przyrostem sprzedaży tylko w dwóch następujących po sobie latach, a zyskiem tylko w jednym roku. I choć tegoroczna edycja rankingu powstaje w warunkach, które można uznać za sprzyjające e-handlowi, to kryteria pozostawiamy bez zmian, licząc na to, że ósmy ranking okaże się wyjątkowo liczny, a wyniki laureatów wyjątkowo dobre. Lista rankingowa jest otwarta i będzie liczyła tyle pozycji, ile firm pozytywnie przejdzie etap weryfikacji wyników.

Formularz czeka

Przedsiębiorcy, którzy są gotowi zgłosić swoją firmę do udziału w rankingu e-Gazele Biznesu, mogą to zrobić od dziś, wypełniając formularz dostępny na stronie egazele.pb.pl. Zgłoszenia będzie można składać do 1 października 2021 r., ale zachęcamy, aby zrobić to jak najszybciej.

Opracowaniem rankingu, podobnie jak przed rokiem, zajmą się specjaliści od danych finansowych w redakcjach „Pulsu Biznesu” i Pb.pl. Zweryfikują oni wyniki przedsiębiorstw przekazane redakcji za pośrednictwem formularza.

Ponieważ zależy nam na uzyskaniu jak najpełniejszego obrazu rynku e-commerce A.D. 2020, będziemy również aktywnie zwiększać liczbę firm biorących udział w rankingu. Nasi ankieterzy będą telefonicznie zapraszali przedsiębiorstwa trudniące się e-handlem do udziału w zestawieniu.

Pokażemy, jak rośniecie

Dane finansowe, o których podanie będą prosili, to przychody i zysk firm z lat 2019 i 2020. Na liście rankingowej opublikujemy jednak wyłącznie wyrażony w procentach przyrost obrotów w branych przez nas pod uwagę latach, który będzie decydował o miejscu zajmowanym w naszym rankingu.

Po weryfikacji danych, którą rozpoczniemy 2 października 2021 r. – wraz z zamknięciem przyjmowania zgłoszeń – nasi specjaliści opracują ranking e-Gazele Biznesu 2021. Opublikujemy go w postaci drukowanego dodatku do „Pulsu Biznesu” i na portalu internetowym Pb.pl. Jego publikację planujemy na 24 listopada 2021 r., ale już wieczorem 23 listopada jego wyniki zostaną ogłoszone podczas uroczystej gali.

Z nadzieją, że w tym roku pandemia nie pokrzyżuje naszych planów, gorąco zachęcamy do udziału w rankingu i wypełniania zgłoszeń.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane