LINIE LOTNICZE PROWADZĄ REGULARNE PROMOCJE

Artur Lisowski
opublikowano: 2000-04-06 00:00

LINIE LOTNICZE PROWADZĄ REGULARNE PROMOCJE

Lufthansa organizuje trzecią internetową aukcję biletów

Coraz częściej linie lotnicze proponują swoim klientom kupno biletów po specjalnych, promocyjnych cenach. 13 kwietnia internetową aukcję przeprowadzi Lufthansa. Poszczególne linie prowadzą takie akcje najwyżej kilka razy w roku, ale niektórzy przewoźnicy podkreślają, że będą je organizować regularnie.

Każda linia lotnicza, która obsługuje rejsy z Polski, organizuje promocyjną sprzedaż biletów lotniczych.

W biurze i w sieci

Z akcji promocyjnych korzystają przede wszystkim klienci indywidualni. Niższe ceny są bowiem utrzymywane tylko przez pewien czas. Linie lotnicze ogłaszają takie promocje z reguły na miesiąc przed terminem ich rozpoczęcia, dlatego też klienci korporacyjni nie biorą ich pod uwagę. Odejściem od tej reguły jest wprowadzenie stałych promocji. Dotychczas na rynku polskim działania takie podjęły British Airways i Lufthansa. Każdy z przewoźników wybrał jednak inną metodę sprzedaży. Niemieckie linie lotnicze organizują aukcje w Internecie, a British Airways sprzedaje bilety po obniżonych cenach w swoich biurach i za pośrednictwem agentów. Według przewoźników, promocje te cieszą się dużym zainteresowaniem. Opierają się one na podobnych zasadach jak wyjazdy last minute proponowane przez biura podróży. Połączenia oferowane przez linie lotnicze ma zazwyczaj obostrzenia dotyczące terminu podróży. Są to z reguły rejsy łączone, które zajmują często dwa razy więcej czasu niż bezpośrednie.

— Wadą takich biletów są restrykcyjne warunki dotyczące ewentualnej zmiany terminu podróży czy zwrotu biletu. W większości wypadków są one bezużyteczne w podróżach służbowych — podkreśla Marian Szypuła, prezes Zrzeszenia Agentów IATA w Polsce.

Trzecia aukcja

13 kwietnia Niemieckie Linie Lotnicze Lufthansa po raz trzeci zorganizują w Polsce internetową aukcję biletów lotniczych. Od 9.00 do 18.00 co dziesięć minut licytowane będą bilety na przeloty z Polski m.in. do takich miast jak: Kair, Buenos Aires, Meksyk, Sao Paulo, Singapur, Bangkok, Szanghaj, Johannesburg, Londyn, Wiedeń, Genewa, Amsterdam, Paryż, Ateny i Madryt. Łącznie licytacja obejmie pary biletów w 35 kierunkach. Współorganizatorami aukcji są Skandynawskie Linie Lotnicze SAS. Obsługą techniczną zajmuje się firma Inside World. Stawką wyjściową dla wszystkich biletów jest 10 zł. Każdorazowo licytowane będą pary biletów w określonym kierunku. W czasie aukcji uczestnicy będą mogli połączyć się za pośrednictwem strony WWW Lufthansy z serwerem aukcyjnym i zgłaszać ceny, które gotowi są zapłacić za bilety. W trakcie napływania ofert na bieżąco będzie można obserwować najwyższą zgłoszoną kwotę. W dowolnym momencie aukcji będzie można podwyższać stawkę, aż do chwili, gdy bilet zostanie zlicytowany. Osobom płacącym kartą bilety będą wysyłane pocztą, pozostali uczestnicy aukcji będą mogli odebrać je w warszawskim biurze niemieckich linii.

— Lufthansa, zadowolona z tego, że promocja biletów lotniczych w Internecie spotkała się z tak dużym zainteresowaniem w Polsce, zdecydowała się organizować tego typu akcje co roku. Nie będą one jednak prowadzone w tym samym terminie — wyjaśnia Hans Scheller, dyrektor generalnego przedstawicielstwa Lufthansy w Polsce

Wiele linii organizuje specjalne promocje dla internautów, ale nikt oprócz Lufthansy nie przygotowuje w Polsce aukcji biletów lotniczych w sieci. Na krajowym rynku usług turystycznych internetowe aukcje wycieczek organizuje biuro podróży Scan Holiday.

Tradycyjna metoda

Zupełnie inną formę mają akcje promocyjne przygotowywane przez British Airways pod hasłem Dzień Odlotowych Cen.

— Przez cały tydzień poprzedzający akcję do naszego biura dzwoniło wiele osób z pytaniem, kiedy dokładnie odbędzie się promocja. Mimo iż w 2000 roku taką obniżkę organizowaliśmy dopiero po raz drugi, zainteresowanie nią było ogromne — opowiada Katarzyna Miler-Matuszewska z British Airways.

Według przedstawicielki brytyjskiego przewoźnika, powodzenie takiej akcji zależy głównie od pomysłu.

— Chcieliśmy połączyć możliwość realizacji marzeń o podróżach w interesujące zakątki świata z atrakcyjną ceną biletu. Dzień odlotowych cen zawsze miał być niespodzianką dla podróżników. Trudno powiedzieć, czy promocja ta będzie organizowana w przyszłości — mówi przedstawicielka British Airways.

Dodaje ona, że skuteczna promocja nie musi opierać się wyłącznie na obniżce cen. Nagrodą mogą być np. dodatkowe mile, przelot Concordem lub bezpłatny bilet dla towarzysza podróży.

Po prostu inwestycja

Przewoźnicy przyznają, że prowadzenie takich akcji promocyjnych jest dla nich inwestycją.

— Dzięki niższym cenom wiele osób, które do tej pory jeszcze nie latały samolotem, bądź też nie miały okazji podróżować na naszych pokładach, pozna produkty British Airways — tłumaczy Katarzyna Miler-Matuszewska.

Stało się już regułą, że linie lotnicze przygotowują specjalne promocje dwa razy w roku, na sezon letni i zimowy

— Skandynawskie Linie Lotnicze organizują promocje, podobnie jak inni przewoźnicy, na przełomie marca i kwietnia oraz września i października. Taryfy te nie są jednak opublikowane, teraz na przykład wprowadziliśmy niższe ceny biletów na przeloty do Chicago i Nowego Jorku — mówi Szymon Zaliński z SAS-u.

Bardzo często przewoźnicy łączą różnego rodzaju promocje ze świętami. W tym roku Włoskie Linie Lotnicze Alitalia zorganizowały tzw. promocję walentynkową. W 1999 roku Polskie Linie Lotnicze LOT prowadziły aż cztery duże akcje promocyjne.

— Promocje 70 proc. na 70-lecie LOT-u były bardzo popularne wśród pasażerów — twierdzi Leszek Chorzewski z LOT-u.

DYSKRETNIE: Szymon Zaliński z SAS-u informuje, że linie te organizują promocje, podobnie jak inni przewoźnicy, na przełomie marca i kwietnia oraz września i października. Ich taryfy nie są jednak opublikowane. fot. MP

BEZ ZŁUDZEŃ: Przewoźnicy lotniczy często organizują aukcje, jeśli chcą wypromować nowy kierunek lub gdy brakuje na niego chętnych — uważa Marian Szypuła, prezes Zrzeszenia Agentów IATA w Polsce. fot. MP

NOWE PROMOCJE: Od stycznia 2000 roku w każdym miesiącu Lufthansa oferuje promocyjne ceny biletów na trzy wybrane połączenia. Dla osób, które do 20 kwietnia 2000 roku zdecydują się na podróż do Barcelony, mamy bilety za około 199 USD (816 zł), do Filadelfii za 355 USD (1455 zł) oraz do Dubaju za 444 USD (1820 zł) — informuje Hans Scheller, dyrektor generalnego przedstawicielstwa Lufthansy w Polsce. fot. MP