Listopadowe ochłodzenie w e-commerce

Łukasz RawaŁukasz Rawa
opublikowano: 2025-12-08 20:00

Listopad przyniósł e-handlowi solidniejszy wzrost niż rok temu, ale słabszy niż w październiku. Zamówień przybyło, ale średnia wartość koszyka w ujęciu miesięcznym spadła. To efekt agresywnej konkurencji cenowej w okresie czarnego piątku, która napędziła ruch, lecz obniżyła wartość transakcji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak listopad wpłynął na kondycję polskiego e-commerce
  • dlaczego liczba zamówień rosła, a średnia wartość koszyka spadła
  • jak radzi sobie sprzedaż cross-border
  • które kategoria produktowa radzi sobie najlepiej w internecie
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Sprzedaż w listopadzie 2025 r. była o 0,1 proc. niższa niż w październiku. W ujęciu miesiąc do miesiąca liczba zamówień wzrosła o 1,6 proc., a średnia wartość koszyka spadła o 1,6 proc., do 204,1 zł — wynika najnowszego odczytu wskaźnika Base Index mierzącego kondycję polskiego e-commerce. Dane z 3 tys. sklepów objętych indeksem pokazują jednocześnie, że listopadowa sprzedaż była aż o 11,3 proc. wyższa niż rok wcześniej. Liczba zamówień w ujęciu rocznym wzrosła o 3,7 proc., a średnia wartość zamówienia o 7,3 proc.

Wyniki branży e-commerce — jak tłumaczy Aleksandra Rząd, szefowa business intelligence w BaseLinkerze — dobrze oddają specyfikę tegorocznego sezonu wyprzedażowego.

— E-sklepy walczyły o klienta obniżkami, a ci kupowali częściej, ale taniej. Kondycja branży pozostaje bardzo silna, z rekordowym wzrostem rok do roku — mówi Aleksandra Rząd.

Promocje z czarnego miesiąca napędziły ruch w e-sklepach

Promocje rozciągnięte z czarnego piątku na czarny weekend, a w części e-sklepów na cały listopad przełożyły się na wyraźny wzrost liczby transakcji.

— Listopad tradycyjnie przynosi wyraźny wzrost liczby zamówień. Rynek intensywnie konkuruje ceną, a szerokie akcje rabatowe realnie wpływają na wartość zakupów, czego efektem jest spadek średniej wartości koszyka wśród polskich konsumentów — komentuje Michał Kręcisz, dyrektor ds. sprzedaży w Inis z Grupy Digitree.

Cross-border rośnie dwucyfrowo

Analitycy BaseLinkera podają, że sprzedaż zagraniczna wzrosła w listopadzie o 27,4 proc. rok do roku, a jej udział w całej sprzedaży e-commerce wyniósł 20,4 proc.

— Badania e-Izby pokazują już blisko 40-procentową populację internautów kupujących za granicą. Wysoka dynamika zakupów transgranicznych dobrze koresponduje z dwucyfrowymi wzrostami cross-border we wskaźniku Base Index — podkreśla Sebastian Błaszkiewicz z Univio (dawniej Unity Group).

Produkty dla dzieci hitem e-commerce

W listopadzie w e-commerce najszybciej rosła sprzedaż w kategorii produktów dla dzieci.

— Zakupy produktów dla najmłodszych robi już niemal co trzeci e-klient. To efekt przenoszenia do sieci zakupów dotychczas robionych stacjonarnie, wysokiej wrażliwości cenowej rodziców oraz boomu na transgraniczne zakupy, gdzie artykuły dziecięce są jedną z topowych kategorii — mówi Sebastian Błaszkiewicz.

Jego zdaniem ubiegły miesiąc potwierdził też obserwowany od dłuższego czasu trend: rośnie popularność zakupów mobilnych i szybkich dostaw, zwłaszcza do automatów paczkowych. Coraz częściej pojawia się również pytanie o rolę AI w procesie zakupowym.

— Niewykluczone, że już za rok część konsumentów wyręczą wyspecjalizowani agenci AI negocjujący ceny, optymalizujący koszyki i wybierający najlepsze opcje dostawy — uważa Sebastian Błaszkiewicz.

Gorączka zakupowa jeszcze potrwa

Przedświąteczna kulminacja ruchu w e-zakupach potrwa do połowy grudnia, a tuż przed Wigilią pojawi się fala zakupów na ostatnią chwilę.

— Po krótkim spowolnieniu w okresie świątecznym rynek płynnie przejdzie w noworoczne wyprzedaże i czyszczenie magazynów — mówi Michał Kręcisz.