Jesienią ubiegłego roku Ailleron zdecydował się przenieść LiveBank do chmury, żeby uprościć i przyspieszyć wdrożenie swojego flagowego produktu. Właśnie podpisał umowę z kolejnym klientem – ING Bank Śląski. Pierwszy był PKO BP.
Umowa ze Śląskim ma charakter trójstronny. Zawarli ją Ailleron Outsourcing Services - (spółka zależna w 100 proc. od Ailleron), bank i Operator Chmury Krajowej.
- Oferujemy LiveBank w modelu SaaS, w ramach którego bank zamawia określoną liczbę licencji. Rozliczamy się co miesiąc w systemie subskrypcyjnym. Dzięki temu bank może wydajniej zarządzać zasobami, dostosowując liczbę licencji do bieżących potrzeb, co , umożliwia również odpowiednią skalowalność bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów początkowych – mówi Marcin Dąbrowski, wiceprezes, COO w Ailleronie.
Integracja w ramach rozwiązania chmurowego nie trwa rok, jak to było wcześniej, ale dwa miesiące. Bank nie musi angażować tylu sił i środków po stronie IT. Z kolei Ailleron może wprowadzać aktualizacje i bierze na siebie większość kwestii związanych z infrastrukturą i niezbędnymi licencjami.
Marcin Dąbrowski przekonuje, że LiveBank jest nowym sposobem komunikacji z klientem, to wirtualny oddział, którego uruchomienie wymaga od banku nowego podejścia do kanałów zdalnych i wiąże się z koniecznością dokonania zmian organizacyjnych. LiveBank musi zostać „wpięty” we wszystkie kanały kontaktu z klientem, tak by mógł on podczas wideo rozmowy dokończyć proces rozpoczęty w oddziale, czy w internecie.
- Jest to w pełni funkcjonalny, bezpieczny kanał kontaktu z klientem, zapewniający możliwość wymiany dokumentów, przesyłania danych między klientem i bankowym doradcą, dzielenie ekranów, czy też zarządzania sprawą klienta banku z poziomu modułu spraw (case based management) – mówi Łukasz Byrski, general manager w LiveBank SaaSs w Ailleron.
Warto dodać, że wideochaty, które w polskiej bankowości pojawiły się jeszcze w 2014 r. (Video Advisor w ówczesnym Raiffeisien Polbank) nie cieszyły się specjalnym zainteresowaniem klientów, którzy wówczas przedkładali kontakt telefoniczny nad rozmowę twarzą w twarz, często w ramach wątpliwej jakości połączenia wideo. Marcin Dąbrowski zaznacza, że sporo zmieniło się od tamtego czasu przede wszystkim za sprawą pandemii COVID, któray w przymusowy sposób wyedukowała klientów, jak korzystać z „teamsów”, Google Meet czy Zooma.
- Polska jest bardzo zaawansowana w używaniu zdalnych narzędzi komunikacyjnych, jeśli chodzi o Europę. W Azji jest to zwyczajny sposób komunikacji – mówi Marcin Dąbrowski.
Ailleron prowadzi rozmowy z kolejnymi bankami w sprawie wdrożenia LiveBanku w wersji chmurowej i spodziewa się, że w 2023 r. przynajmniej w dwóch rozwiązanie zostanie wdrożone.