Lockheed idzie na Wschód przez Polskę

Katarzyna Jaźwińska
opublikowano: 16-12-2002, 00:00

Lockheed Martin szuka strategicznych partnerów dla Prokomu i Computerlandu, aby razem z nimi wyruszyć na Wschód. To propozycje spoza pakietu offsetowego.

Amerykański Lockheed Martin (LM), jeden z trzech oferentów startujących w przetargu na dostawę samolotu wielozadaniowego dla polskiej armii, planuje zaangażowanie w sektor IT w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.

— W grupie Lockheed Martin pracuje 125 tys. osób, z tego w branży IT jest zatrudnionych 25 tys. — mówi Robert H. Trice, wiceprezes ds. strategii w Lockeed Martin Corporation.

Podkreśla jednak, że LM szuka partnerów wśród firm dysponujących odpowiednią technologią i konkurencyjnych pod względem kosztów.

W ekspansji na rynki wschodnie Amerykanie chętnie będą współpracować na przykład z Prokomem czy Computerlandem. LM zamierza zresztą wesprzeć te spółki w pozyskaniu nowoczesnych technologii. Koncern ma dla nich ofertę offsetową (propozycje współpracy w ekspansji na Wschód są poza tym projektem).

— Prowadzimy rozmowy z Prokomem i Computerlandem. Szukamy także dla tych firm strategicznych partnerów z USA. Trwają negocjacje, nie mogę podać jeszcze szczegółów — mówi Philip N. Georgariou, szef Zespołu Przemysłowego F-16.

Polskie firmy komputerowe w aliansie z Amerykanami zwiększyłyby swoje szanse na start i wygraną w przetargach zagranicznych. Na rynkach wschodnich Lockheed Martin zamierza proponować m.in. wdrożenie systemu kontroli ruchu powietrznego, rozwój usług pocztowych, na przykład dzięki elektronicznej identyfikacji adresu zamienionego na kod kreskowy czy też oferując systemy przetwarzania danych w ubezpieczeniach społecznych i zdrowotnych. Trudno dziś spekulować, ile na takiej współpracy mogą zarobić firmy z Polski i Europy Wschodniej. Sam LM, oferując podobne rozwiązania w USA, liczy na znaczące profity.

Lockheed Martin nie wyklucza także kapitałowego wejścia w polskie spółki lotnicze z branży zbrojeniowej. Grupę tych zakładów konsoliduje Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). Arkadiusz Krężel, prezes ARP, twierdzi, że w przyszłości do spółek z lotniczej grupy będą mogli wejść strategiczni inwestorzy, którzy zapewnią dostęp do nowoczesnych produktów zbrojeniowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Lockheed idzie na Wschód przez Polskę