Łódź dostała od UE 1,7 mld zł na metro

AR
opublikowano: 29-08-2018, 11:47

Podziemna trasa kolejowa, która ma m.in. pełnić funkcję metra, połączy dwa największe miejskie dworce. Budowę sfinansuje dotacja z UE.

Komisja Europejska we wtorek przyznała dofinansowanie z Funduszu Spójności na dokończenie budowy tunelu średnicowego, który połączy Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską – informuje Urząd Miasta Łodzi. Wynosi ono 411 mln euro (ponad 1,7 miliarda złotych). Tunel kolejowy, który ma być ukończony w 2022 r., zostanie poprawdzony od dworca Łódź Fabryczna w kierunku zachodnim.  Pod miastem rozdzieli się na dwa kierunki - północy do stacji Łódź Żabieniec oraz południowy do stacji Łódź Kaliska. 

Zobacz więcej

Fot. Pixaby

- Finansowanie UE zapewnione, wykonawca wybrany, projektowanie trwa - nic już nie stoi na przeszkodzie, by powstał tunel kolejowy pod Łodzią z dwoma dodatkowymi przystankami na Śródmieściu i Polesiu, i byśmy za cztery lata mogli zobaczyć zupełnie inny system komunikacji w Łodzi - mówi w rozmowie z "Portalem Samorządowym" marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień.

Obecnie trwają prace, mające na celu opracowanie dokumentacji technicznej inwestycji. Budowa ma ruszyć wiosną 2019 r. 

W przetargu na wykonawcę, ogłoszonym w ubiegłym roku, startowało aż 6 firm i konsorcjów. Wybrano Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Głównym inwestorem jest PKP PLK, a wysokośc dofinansowania UE sięga 85 proc. wartości projektu. 

Tunel pod miastem usprawni nie tylko dalekobieżny ruch pociągów (dzięki niemu Łódź stanie się ważnym międzymiastowym węzłem przesiadkowym), ale również kolej aglomeracyjną. A dzięki dodatkowym stacjom, których budowa została włączona do projektu, tunel umożliwi poprowadzenie w Łodzi linii "minimetra".

Tzw. łódzkie metro jest częścią dużego projektu rewitalizacji serca miasta – Nowe Centrum Łodzi. Początki inwestycji sięgają 2011 r., gdy podpisano umowę na realizację I etapu, obejmującego m.in. budowę tunelu od stacji Łódź Niciarniana do stacji Łódź Fabryczna. Dwa lata temu projekt rozszerzono o dodatkowe stacje pośrednie – Łódź Śródmieście oraz Łódź Polesie, dzięki czemu planowana podziemna trasa kolejowa będzie mogła pełnić funkcję metra. Zgoda Komisji Europejskiej oznacza, że tunel zostanie poprowadzony do ścisłego centrum miasta. 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AR

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Łódź dostała od UE 1,7 mld zł na metro