W czwartek, 2 sierpnia, urząd miasta wyłonił w przetargu wykonawcę "studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego". O kontrakt starało się aż 10 firm i konsorcjów m.in. z Austrii, Czech, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Miasto wybrało ILF Consulting Engineers z Warszawy. Spółka wykona studium za blisko 9,5 mln zł (najwyższa oferta w przetargu sięgała 29,9 mln zł, najtańsza – 7 mln zł). Po podpisaniu umowy (które planowane jest na koniec sierpnia) wykonawca będzie mieć czas na opracowanie studium do końca 2019 r.

Pomysł budowy metra w stolicy Małopolski żyje od dawna, ale był traktowany jako wizja dalekiej przyszłości. Mieszkańcy Krakowa opowiedzieli się za budową metra w referendum zorganizowanym w 2014 r. Na "tak" głosowała nieco więcej niż połowa – 55 proc. Krakowian. W ubiegłym roku samorząd wpisał plan realizacji nowej sieci połączeń szynowych do strategii rozwoju miasta do 2030 r.
- Skoro metro znalazło się w nowej strategii, musimy poszukiwać rozwiązania i pieniędzy. Przewidujemy w pierwszej kolejności opracowanie „Studium wykonalności dla budowy bezkolizyjnego środka transportu”, które odpowie m.in. na pytanie, jakie dokładnie rozwiązanie powinno zostać wdrożone. Później powstanie projekt, a realizacja, jak się spodziewamy, będzie finansowana ze środków unijnych, które pojawią się w kolejnej perspektywie finansowej UE, czyli po 21 roku – zapowiadała Elżbieta Koterba, wiceprezydent Krakowa, w rozmowie z „Pulsem Biznesu” (czytaj więcej >>>).
Projekt opracowania studium jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).