Logistyk musi poznać klienta

Marta Walczak
opublikowano: 13-05-2010, 00:00

Oferty "na miarę" pozwalają firmom logistycznym utrzymać przewagę na trudnym rynku.

Operatorzy dostosowują się do branżowej specyfiki

Oferty "na miarę" pozwalają firmom logistycznym utrzymać przewagę na trudnym rynku.

Operatorzy logistyczni prze-de wszystkim w okresie ograniczenia popytu na ich usługi robią wszystko, aby zadowolić obecnych i przyciągnąć nowych klientów. Ich oferty obfitują w przeróżne usługi przeznaczone niemal dla wszystkich branż. Znajdzie coś dla siebie zarówno przedsiębiorstwo odzieżowe, jak i reprezentujące branżę motoryzacyjną.

Indywidualne podejście

Każda firma zgłaszająca się do operatora logistycznego jest traktowana indywidualnie.

— Trudno mówić o specjalnej obsłudze całych grup towarowych. Raczej o specyfice branż, wymuszającej stosowanie rozwiązań tradycyjnych lub specjalistycznych. Dobry przykład to branża farmaceutyczna, w której towary, zależnie od ich rodzaju, można przewozić zarówno w sposób zupełnie tradycyjny, jak i stosować rozwiązania specjalistyczne, jak transport w temperaturze kontrolowanej i z zachowaniem całkowitego bezpieczeństwa, — mówi Izabella Dessoulavy-Gładysz, dyrektor marketingu i komunikacji w DHL Global Forwarding.

W wyjątkowych przypadkach firmy logistyczne oferują serwis przygotowany dla konkretnego klienta.

— Wśród niestandardowych usług przeznaczonych dla konkretnych interesantów oferujemy m.in. oddelegowanie pracowników firmy do siedziby klienta, rozszerzenie odpowiedzialności za transportowany towar do 100 proc. jego wartości i dostęp do infrastruktury na głównych lotniskach świata. W przypadku specjalnych zamówień oferujemy pełną dyspozycyjność naszych pracowników — wylicza Izabella Dessoulavy-Gładysz.

Dowiozą i ometkują

Obsługa branż różni się prze-de wszystkim stosowanymi środkami transportu i sposobami składowania. Wydawać by się mogło, że transport ciężkich towarów stanowi nie lada wyzwanie, ale w praktyce dla operatorów to bułka z masłem.

— Logistyka gotowych pojazdów, takich jak samochody czy motocykle, wiąże się z ograniczeniami wynikającymi z ich dużych gabarytów. Z drugiej strony jednak, logistyka pojazdów to bardzo rozwojowy biznes — zauważa Bogdan Młynarczyk, dyrektor generalny Gefco Polska.

Specyficzne zamówienia wymagają od operatorów zastosowania specjalnych rozwiązań technicznych umożliwiających ich realizację. Jedną z firm oferujących nietypowe przewozy jest Gefco Polska. Wśród jej usług można znaleźć dostawy części zamiennych, jednośladów oraz niestandardowych towarów, takich jak śmigłowce czy motorówki.

— Transport części zamiennych wymagał od nas wprowadzenia specjalnego systemu informatycznego, umożliwiającego precyzyjne działanie linii i organizację pracy zespołu, przy uwzględnieniu bardzo rygorystycznych wymagań co do terminowości dostaw. Natomiast w przypadku transportu jednośladów konieczne jest użycie specjalnych ram do przewozu motocykli i nierzadko specjalistycznych narzędzi transportu np. dwupoziomowych naczep czy wind hydraulicznych — wylicza Bogdan Młynarczyk.

Prostsza, choć również wymagająca zaangażowania, jest obsługa branży odzieżowej. Klienci reprezentujący ten segment często oprócz transportu oczekują od operatora dodatkowych usług.

— W przypadku branży odzieżowej i obuwniczej istotną częścią naszej oferty są usługi dodatkowe, jak metkowanie czy przepakowywanie w opakowania, których wymagają sieci handlowe. Warto również wspomnieć o obsłudze zwrotów, która ze względu na wielość rozmiarów, fasonów i kolorów jest bardzo złożona. Tę branżę cechuje duża sezonowość i wrażliwość na zmiany mody. To wszystko sprawia, że konieczna jest duża elastyczność usług, ponieważ niedostarczenie do sklepów na czas wszystkich wymaganych towarów może oznaczać stratę sprzedaży, której nie da się nadrobić — mówi Krzysztof Redkowiak, dyrektor zarządzający DSV Solutions.

Termin "logistyka specjalistyczna" powoli jednak zmienia znaczenie. Coraz częściej operatorzy traktują go jako jedną z wielu oferowanych przez siebie usług, a nie charakterystykę całej swojej działalności.

List też wymaga specjalizacji

Usługi logistyczne są przydatne również w sektorze bankowym. Firma kurierska Siódemka uruchomiła kilka lat temu usługę o nazwie Przesyłka proceduralna. Rozwiązanie cieszy się sporym zainteresowaniem firm z sektora bankowego, dla których ogromne znaczenie ma zapewnienie bezpieczeństwa i poufności danych klientów. Doręczenie takiej przesyłki obejmuje kilka etapów, m.in. kontakt telefoniczny z odbiorcą w celu umówienia dokładnego miejsca i terminu doręczenia, a także weryfikację jego danych osobowych. Sprawdza się je na podstawie dokumentu tożsamości. Ich zgodność potwierdza pisemnie zarówno kurier, jak i odbiorca.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu