Logistyka paliwowa zmierza ku Unii

Paweł Janas
07-12-2000, 00:00

Logistyka paliwowa zmierza ku Unii

Niebawem podpisana zostanie transakcja sprzedaży spółki DEC amerykańskiej firmie GATX. Prawdopodobnie do końca tego roku dowiemy się, czy prywatyzowane będą Naftobazy. PERN pozostanie raczej w rękach państwa.

Logistykę sektora paliwowego w Polsce czekają w najbliższym czasie duże zmiany. Według specjalistów z Nafty Polskiej, ich podstawowym celem powinno być zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz konkurencyjności dostaw do odbiorcy finalnego. Pożądane byłoby również uzyskanie bardziej zrównoważonej struktury przewozów paliw. Maciej Gierej, członek zarządu Nafty Polskiej, podkreśla, że zmiany w logistyce paliwowej będą oparte na doświadczeniach Unii Europejskiej, a w przypadku obowiązkowych zapasów paliw —głównie Niemiec.

Jednym z podstawowych problemów czekających na rozwiązanie jest kwestia obowiązkowych zapasów paliw. Dyrektywy Unii Europejskiej zakładają, że kraje członkowskie mają obowiązek utrzymywania zapasów na 90 dni ich konsumpcji.

Magazynowanie paliw

Polska zmierzająca do Unii może się na razie pochwalić zapasami starczającymi jedynie na 17 dni.

Według Macieja Giereja, obecne rozwiązania ustawowe nie dają szansy na szybkie i tanie stworzenie nowych pojemności. W związku z tym został przygotowany projekt ustawy o obowiązkowych zapasach paliw. Ministerstwo Gospodarki niedługo skieruje go do konsultacji międzyresortowych.

Nowe rozwiązania w sposób istotny znacznie różnią się od dotychczasowych.

— Obecnie obowiązek tworzenia zapasów mają jedynie firmy, które wprowadzają na rynek powyżej 200 tys. ton produktów naftowych. Nowe rozwiązania obejmą takim obowiązkiem wszystkie podmioty wprowadzające paliwa na rynek — mówi Maciej Gierej.

Projekt ustawy przewiduje powstanie Polskiej Organizacji Zapasów Produktów Naftowych, pod kontrolą której znajdą się zapasy paliw i która organizować będzie przetargi na usługi związane z ich magazynowaniem. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie konkurencji na rynku, na którym obecnie dominuje w zasadzie jeden podmiot, tj. Naftobazy.

Zapasy paliw nie będą mogły być używane do bieżącej regulacji rynku, a ich uruchomienie możliwe będzie wyłącznie w przypadku sytuacji losowych, np. kataklizmów czy wojny.

Więcej rurociągów

Kolejne zmiany będą w najbliższym czasie zachodziły w systemie infrastruktury rurociągowej.

— Według naszych ocen, planuje się powiększenie obecnej długości rurociągów produktowych z 614 km do 1504 km.

Inna kwestia to dywersyfikacja dostaw ropy naftowej do Polski. Ostatnio szeroko dyskutuje się o projekcie połączenia przepompowni w Brodach na Ukrainie (na rurociągu Przyjaźń) z terminalem ropy naftowej w Odessie. Specjaliści ukraińscy są zdania, że może to nastąpić na przełomie 2001 i 2002 r. Byłby to trzeci — obok dostaw z Rosji rurociągiem Przyjaźń i poprzez porty morskie — sposób zasilania Polski w ropę naftową — twierdzi Maciej Gierej.

Z kolei jeśli chodzi o transport kolejowy, Nafta Polska zakłada, że przewóz cysternami „będzie mógł ulegać ograniczeniu”, chyba że nowe technologie i rozwiązania pozwolą utrzymać konkurencyjność w tym sektorze.

W porównaniu z wieloma innymi krajami europejskimi, do przewozów paliw Polska niemal w ogóle nie wykorzystuje transportu rzecznego.

Wzrośnie transport rzeczny

— Ostatnio widać jednak pewną aktywność przewoźników w dorzeczu Odry, gdzie prywatni inwestorzy budują terminale paliwowe (np. w Świnoujściu). Może to wskazywać, że prywatni operatorzy widzą szanse rozwoju tej formy transportu — przekonuje Maciej Gierej.

Ważne byłoby również zrealizowanie projektu budowy stopnia wodnego w Nieszawie na Wiśle, co umożliwiłoby zasilanie części Polski barkami wychodzącymi z Gdańska. W rejonie tym istnieją już dwa terminale, budowę kolejnych mają w planach firmy Preem w Gdyni i Oil Tanking w Gdańsku.

Wkrótce prywatyzacja

Polskiej logistyce paliwowej zapewnić ma rozwój również prywatyzacja wybranych firm. Najbliżej zmiany właściciela jest Dyrekcja Eksploatacji Cystern. Rząd kilka tygodni temu wyraził zgodę na sprzedaż 100 proc. akcji tej spółki.

— Trwa ostatnia faza uzgodnień w sprawie sfinalizowania transakcji z holdingiem logistycznym, amerykańską firmą GATX Rail Overseas Holding Corporation — przypomina Maciej Gierej.

Jego zdaniem, sprzedaż DEC wpłynie na wzmocnienie firmy i zrealizowanie przez nią rozległych planów rozwoju usług przewozu paliw i produktów chemicznych. Przedstawiciele DEC w obliczu spodziewanej prywatyzacji nie chcą jednak ujawniać szczegółów dotyczących rozwoju firmy.

Naftobazy i PERN

Zgodnie z rządowym programem, do końca tego roku Rada Ministrów miałaby podjąć decyzję w sprawie zasad i sposobu ewentualnej prywatyzacji Naftobaz. W Nafcie Polskiej trwają obecnie analizy opracowanego przez zarząd Naftobaz programu rozwoju i restrukturyzacji. Na tej podstawie podjęte zostaną decyzje co do dalszych losów firmy.

Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych zostało skomercjalizowane i w 100 proc. należy do Ministerstwa Skarbu Państwa.

— Obecnie jest mało prawdopodobne, że firma zostanie sprywatyzowana, gdyż stanowi ważny element infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo energetyczne kraju — podkreśla Maciej Gierej.

Paweł Janas

p.janas@pulsbiznesu.com.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Surowce / Logistyka paliwowa zmierza ku Unii