Lotos Kolej jedzie do Niemiec

Paliwowy przewoźnik rozpoczyna samodzielny transport towarów za Odrą.

Lotos Kolej, należący do paliwowej Grupy Lotos, ma europejskie aspiracje. Spółka przewozi towary nie tylko po polskich torach, ale rozpoczęła także samodzielną realizację przewozów na rynek niemiecki.

Zobacz więcej

Lotosowi Kolej, którym kieruje Henryk Gruca, nie wystarcza rola paliwowego przewoźnika. Wjeżdża na rynek niemiecki i zacieśnia współpracę z firmami ze Wschodu.

— Od kilku lat analizowaliśmy możliwość wejścia na niemiecki rynek. Decyzja podyktowana jest przede wszystkim oczekiwaniami klientów. Stwarzamy im alternatywę dla transportu samochodowego czy morskiego — twierdzi Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej. Samodzielny transport za Odrą nie jest zaskoczeniem. „PB” już w marcu 2015 r. informował o tym, że spółka stara się wjechać na niemiecki rynek.

Wreszcie w lipcu Lotosowi Kolej udało się zdobyć niemiecką homologację i uruchomić obecnie pierwsze przewozy. Dotychczas spółka uruchamiała nawet kilkanaście pociągów dziennie, które dojeżdżały do granicy i tam ładunki były powierzane przewoźnikom mającym niemiecką licencję. Teraz już Lotos Kolej nie będzie od nich uzależniony.

Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, uważa, że dzięki zezwoleniu na poruszanie się po niemieckich torach oferta Lotosu Kolej będzie alternatywą dla PKP Cargo, które posiadają je od kilku lat. Zwłaszcza że pomorski przewoźnik, choć wywodzi się z paliwowego rynku, nie poprzestaje jedynie na przewozie tych towarów.

Transportuje również towary masowe, zboże, chemię czy stal. Już w ubiegłym roku przewiózł więcej produktów dla klientów zewnętrznych niż dla Grupy Lotos. W 2014 r. przetransportował 10,6 mln ton towarów. W tym roku planuje natomiast dostarczyć ponad 12 mln ton produktów, nie tylko dla klientów polskich i niemieckich, ale także dostarczyć je do stacji granicznych z Czechami, Słowacją i Białorusią.

Spółka planuje również rozpocząć przewozy do stacji granicznej z Litwą i w ten sposób rozwinąć siatkę połączeń w korytarzu Wschód — Zachód. Produktowa i geograficzna dywersyfikacja coraz mocniej uniezależnia przewoźnika od Lotosu. To ważne dla przyszłych inwestorów. Spółka planuje bowiem w IV kwartale 2016 r. giełdowy debiut.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Lotos Kolej jedzie do Niemiec