Lufthansa powalczy z tanimi liniami

opublikowano: 21-09-2012, 00:00

Część lotów po Europie niemiecki przewoźnik będzie realizował w formule low-cost. Ambitnie.

Europejskie linie lotnicze stracą w tym roku 1,5 mld EUR — szacuje Stowarzyszenie Europejskich Przewoźników Lotniczych (AEA). Przed utratą rynku broni się Lufthansa, która zapowiedziała, że chce obciąć koszty o 1 mld EUR. Od 1 stycznia 2013 r. wszystkie loty krajowe oraz europejskie, które nie są realizowane z jej hubów we Frankfurcie i Monachium, będą obsługiwane przez nową spółkę. Powstanie ona na bazie Germanwings, taniej linii należącej do Lufthansy. Loty obsłuży 90 samolotów Germanwings. W pierwszym roku działalności nowa spółka ma przewieźć 18 mln pasażerów.

— To odpowiedź na masowość Rayanaira i Wizz Air. Najlepszą formą obrony jest dynamiczny atak. Tanie linie mają bardzo dobre wyniki na trasach europejskich. Podobny pomysł, niestety źle zrealizowany, miał kiedyś LOT, który stworzył Centralwings — mówi Sebastian Mikosz, były prezes LOT.

Nowa linia może z powodzeniem powalczyć o polskich pasażerów.

— Przez ostatnich parę sezonów Polacy polubili lataniei warto się zająć polskim rynkiem. Mają jednak pewne oczekiwania: latanie bezpośrednie, dobra siatka, odpowiednie godziny. Rodzimi pasażerowie zwracają uwagę na dodatkowe koszty. Jest miejsce na rynku, ale to nie jest prosty rynek — komentuje Michał Woźniak, specjalista ds. analiz w Eurolocie. Eksperci widzą jednak także zagrożenia dla projektu.

— Kluczowy czynnik sukcesu taniej linii to model biznesowy, który jest sprzeczny z filozofią bardzo socjalnej Lufthansy. Nie wiem, jak bardzo firma zamierza zmienić tę filozofię — mówi Sebastian Mikosz.

Inni ostrzegają przed nasyceniem rynku.

— Tanie linie powoli zmieniają ofertę, sposób działania, dokładają usługi dodatkowe, zaczynają latać na lotniska główne, co kiedyś było nie do pomyślenia — podkreśla Sebastian Gościniarek z firmy doradczej BBSG.

Informacje o taniej linii Lufthansy pojawiły się w kwietniu tego roku. Wówczas była mowa o nazwie Direct 4 You. Teraz Lufthansa twierdzi, że nie ma w tej sprawie decyzji. Tanią linię chce stworzyć także francusko-holenderska Air France-KLM, rozwijając low-cost Transavię (pakiet kontrolny ma KLM).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy