Łukbut powoli traci rynki zbytu

Stasiuk Tadeusz
opublikowano: 1999-02-09 00:00

Łukbut powoli traci rynki zbytu

W minionym roku polski rynek obuwniczy przeżył ostre załamanie. Z tego względu wiele spółek produkujących obuwie poniosło ogromne straty. Jedną z nich jest łukowski Łukbut.

NA KONIEC 1998 roku Łukbut osiągnął przychody ze sprzedaży na poziomie zaledwie 31,74 mln zł. W porównaniu z rokiem 1997 oznacza to blisko 35-proc. spadek ich dynamiki. Sytuacja ta spowodowana została nieszczelnością granic, przez które nielegalnie do Polski sprowadzano tanie obuwie z Turcji i Chin. Dodatkowo nałożyła się na to niekorzystna dla spółki polityka rządu, który dopiero w tym roku, po protestach producentów, zdecydował się wprowadzić znaczne ograniczenia w imporcie obuwia z zagranicy. Łukbut stracił także sporo pieniędzy na handlu przygranicznym ze Wschodem. Wynikało to z faktu, że spora część produkcji sprzedawana była handlarzom, zajmującym się jej odsprzedażą kupcom ze Wschodu.

SKUTKIEM tak drastycznego załamania się sprzedaży była zanotowana przez Łukbut w 1998 roku strata wysokości 6,25 mln zł. W 1997 roku spółka zarobiła natomiast 4,04 mln zł. Większość tej kwoty pochodziła jednak z zysków nadzwyczajnych, w czym duży udział miała zamiana wierzytelności na akcje.

ŁUKOWSKA spółka ma także problemy ze ściąganiem należności od odbiorców, którzy głównie z powodu rosyjskiego kryzysu i spadku wartości rubla nie są w stanie spłacić swoich zobowiązań. Ich cykl rotacji znacznie się wydłużył i przekroczył w 1998 roku 30 dni. Powstała przez to duża liczba należności przeterminowanych.

ZDANIEM giełdowych analityków, problem przterminowanych zobowiązań ma dla Łukbutu istotne znaczenie, gdyż stanowią one duży procent jego przychodów. Niemożność ich ściągnięcia powoduje bowiem trudności z regulacją własnych zobowiązań finansowych. Istnieje — w czym analitycy są zgodni — duże prawdopodobieństwo, iż pieniędzy tych nie uda się już odzyskać. Skutkiem tego jest skrócenie przez dostawców terminu spłaty zobowiązań, który przez ostatnie dwa lata spadł z 60 do 43 dni.

PROBLEM ten zauważył także zarząd spółki, który w ostatnim swoim komunikacie poinformował, że dalszy tak niekorzystny rozwój wypadków oznaczać będzie problemy z zachowaniem płynności finansowej, a w konsekwencji możliwe ogłoszenie upadłości spółki.

ŁUKBUT jest jednym z większych polskich producentów obuwia. Udział spółki w polskim rynku szacowany jest na około 3 proc. Znacznie wyższa jest pozycja spółki na rynku obuwia dziecięcego. Głównymi rynkami zbytu są województwa południowo-wschodnie. W działalności firmy zauważalna jest silna sezonowość. Największe przychody realizowane są w okresie jesienno-zimowym, a szczególnie w III kwartale roku (około 60 proc.).

AKCJE łukowskiej spółki notowane są na rynku równoległym warszawskiej giełdy od 11 lutego 1998 roku.

Tadeusz Stasiuk