Luma Automotive jedzie na zakupy

MAG
opublikowano: 2019-01-09 22:00

Po przeglądzie kilkuset firm i spotkaniach z ponad 20 w trzech spółka prowadzi due diligence i zapowiada przejęcie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się: 

  • jak będzie rozwijała się grupa, która w 2018 roku miała 140-150 mln zł zysku EBITDA
  • gdzie i jak będzie się rozwijała 

Luma Automotive, spółka z grupy Radosława Miśkiewicza, który zbudował majątek na żelazostopach, składa się dziś z trzech firm, ale wkrótce będzie większa.

— Staramy się stworzyć grupę spółek, które będą skupiać małe i średnie firmy działające w branży automotive, ale nie tylko — mówi Wojciech Derda, prezes Luma Automotive.

Grupa ma być zdywersyfikowana technologicznie. Docelowo Luma Automotive chce kupić 4-5 spółek, których zysk EBITDA wynosi do 10 mln EUR. Te, którym obecnie się przygląda, mają ten wynik poniżej 5 mln EUR. Przez ostatnie pół roku, przy wykorzystaniu m.in. kontaktów w branży i wywiadowni gospodarczych, Luma Automotive przyjrzała się kilkuset firmom.

— Spotkaliśmy się z właścicielami ponad 20. W trzech prowadzimy due diligence. Bardzo chcielibyśmy poinformować o zakończeniu tych działań już w pierwszym kwartale, a najpóźniej w pierwszym półroczu — informuje Wojciech Derda.

Małe Detroit

W skład Luma Automotive wchodzą Saga Poland — odlewnia aluminium i cynku produkująca części dla przemysłu motoryzacyjnego w podwarszawskim Teresinie, odlewnia żeliwa szarego i sferoidalnego w Kutnie oraz narzędziownia Luma Tools. Choć dziś towarzystwo w grupie jest lokalne, to Luma Automotive jest zainteresowana obecnością w regionie środkowej i wschodniej Europy.

— Ten region to dla nas małe Detroit. Nowe trendy w przemyśle motoryzacyjnym niosą wielkie możliwości. Jednocześnie wiele spółek boryka się z problemem sukcesji, co stwarza dla nas możliwości inwestycyjne — uważa Wojciech Derda.

Luma Automotive rośnie też organicznie.

— Wyniki zwiększają się w tempie dwucyfrowym. Wewnętrznie realizujemy liczne innowacyjne projekty. Jesteśmy beneficjentami programu NCBR Innomoto oraz innych. Łączna wartość tych projektów to ponad 50 mln zł — mówi Wojciech Derda.

Szacuje, że Luma Automotive miała w ubiegłym roku ponad 120 mln zł przychodów i 15-20 mln zł zysku EBITDA. Zatrudnia ponad 500 osób. Produkowane przez nią części są stosowane w samochodach osobowych (np. Audi, BMW, VW) oraz maszynach (np. Caterpillar).

Motoryzacja, huty, inwestycje

Luma to grupa spółek założonych przez Radosława Miśkiewicza. Należą do niej m.in. inwestująca w start-upy Luma Venture czy spółki produkcyjne z Luma Automotive. Grupa prowadzi też działalność inwestycyjną — ma m.in. akcje Protektora. W 2018 r. miała wynik EBITDA na poziomie 140-150 mln zł. W Łaziskach działają trzy biznesy Lumy zatrudniającej ponad 1000 pracowników: hutnicza spółka Re Alloys, Microsilica sprzedająca produkowany przez hutę pył krzemionkowy stosowany do wytwarzania betonu oraz European Solution (prace B+R). W grupie znajduje się również broker ubezpieczeniowy i hotel Pod Jedlami w Wiśle.