Co czwarty sklep internetowy w Polsce ma już stronę mobilną lub aplikację na smartfony. Większość z nich, bo aż 79 proc., najchętniej dostosowuje witryny internetowe do potrzeb smartfonów i tabletów. Spora część stosuje obydwie formuły jednocześnie, a wyłącznie aplikacje mobilne wykorzystuje jedynie 8 proc. e-sklepów przebadanychprzez agencję Praktycy. com (raport sporządzony dla platformy mGenerator.pl).

Na dostosowanie działalności do nowych realiów technologicznych przedsiębiorcy decydują się gównie po to, by zwiększyć dostępność sklepu (71 proc.), w końcu z komórką w ręku zakupy można robić niemal wszędzie — w podróży, w przerwie na lunch czy podczas wizyty w tradycyjnym sklepie konkurencyjnej sieci. Według 65 proc. ankietowanych, do zmian motywują również sami konsumenci. Inne powody: troska o to, by sklep był postrzegany jako innowacyjny (59 proc.), chęć podniesienia poziomu sprzedaży (38 proc.) i zwiększenia popularności sklepu (24 proc.). Ale które z dostępnych rozwiązań sprawdzi się najlepiej?
— Stając przed dylematem: strona mobilna czy specjalna aplikacja, nie warto kierować się opinią większości, lecz przeanalizować własne potrzeby.Stworzenie aplikacji mobilnych jest oczywiście droższe, jednak daje zdecydowanie większe możliwości wykorzystania potencjału smartfona lub tabletu. Nie warto jednak przekreślać stron mobilnych, które cechują się dużą uniwersalnością i są zgodne z praktycznie każdym urządzeniem mobilnym. W przypadku aplikacji należy przygotować dwie lub trzy wersje na różne systemy operacyjne — podpowiada Piotr Krawiec z mGenerator.pl.
W jednym i w drugim przypadku najważniejsze są jednak użyteczność i łatwość obsługi. Za aplikacją mobilną przemawiają m.in. łatwość obsługi, lepszainterakcja z użytkownikiem (tworzenie gier promocyjnych, konkursów itp.), możliwość wykorzystania aparatu fotograficznego (np. na potrzeby QR kodów) czy pobierania danych z innych aplikacji.
Przewagi strony mobilnej to natomiast: wpływ na pozycjonowanie, mniejsze koszty wdrożenia i wprowadzania zmian. W jednym i w drugim przypadku warto postawić przede wszystkim na użyteczność — tego zdania są też sami przedsiębiorcy. Badanie przeprowadzono wśród 347 krajowych sklepów internetowych, realizowano je w maju 2013 r.