Ma być lepiej

Katarzyna Kozińska
24-11-2004, 00:00

Mniej kosztów, więcej przychodów — tak wyglądają w skrócie przyszłoroczne plany kolejowego przewoźnika.

Po dwóch miesiącach prac nowy zarząd grupy PKP przedstawił założenia zmian w programie restrukturyzacji i prywatyzacji przewoźnika. Główne cele to mniejsze koszty i większe przychody. Chodzi o trzy główne spółki grupy — Cargo, Przewozy Regionalne oraz InterCity. Spółka matka zakłada, że przychody przewoźnika mają wzrosnąć o 2-3 proc. To może być ostrożna prognoza. Jeżeli plany inwestycyjne Cargo wypalą, to wpływy wzrosną ogromnie.

— W grudniu wyjaśni się, czy Cargo będzie właścicielem niemieckiego Ruhrkohle — mówi Janusz Lach, członek zarządu ds. finansowych.

Grunt to nowy tabor

To, czy z kolei koszty zostaną obcięte o 3-5 proc., zależy od pozyskania dodatkowych środków budżetowych, o co znowu zaczynają walczyć kolejarze. Chodzi m.in. o zwiększenie dofinansowania dla PKP PLK (zarządzającego siecią kolejową) i dotacji na zakupy taboru.

— Przez polepszenie stanu taboru chcemy zahamować spadek przewozów pasażerskich. Liczymy, że wpłynie to na zwiększenie wpływów. Zakładamy też, że Przewozy Regionalne zmniejszą koszty po przeprowadzeniu regionalizacji — tłumaczy Janusz Lach.

Trzeba jednak pamiętać, że na początku roku przychody Przewozów Regionalnych spadną. Około 20 proc. wpływów przejmie pierwsza regionalna spółka — Koleje Mazowieckie.

— Zacznie ona działać w styczniu. Chęć utworzenia wspólnych podmiotów potwierdziły też województwa: podkarpackie, opolskie, wielkopolskie i kujawsko-pomorskie. Zachodniopomorskie właśnie rozpoczyna prace przygotowawcze — mówi Janusz Dettlaff, szef PKP Przewozy Regionalne.

Brawo dla Cargo i LHS

Po dziewięciu miesiącach PKP SA zanotowały około 1 mln zł straty. Najlepszy wynik w grupie ma Cargo, które zarobiło około 80 mln zł. LHS, obsługujący linię szerokotorową do granicy z Ukrainą, zyskał netto 20 mln zł. Co ciekawe, Przewozy Regionalne też mają dodatni wynik netto, ale to zasługa ugody z wierzycielami. Na poziomie operacyjnym straciły 560 mln zł. Kiepsko wypadła InterCity. Po dziewięciu miesiącach ma 40 mln zł straty.

Zgoda resortu

Ostatniego dnia listopada PKP SA zamierza przeprowadzić pierwszą emisję obligacji wartości 590 mln zł. Z tej puli 150 mln zł trafi do Przewozów Regionalnych, reszta pójdzie na spłatę kredytów. Jeśli resort finansów udzieli gwarancji budżetowych, to jeszcze przed końcem roku PKP przeprowadzą drugą emisję za 400 mln zł. Jej przeznaczenie będzie podobne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Ma być lepiej