Macedonia inwestuje w turystów

Jeśli polski wczasowicz pokocha mały kraj na Bałkanach, wróci do niego jako biznesmen — uważa macedoński rząd i… dopłaca biurom podróży.

22 czerwca katowickie biuro podróży Rego-Bis, jako pierwsze biuro w Polsce, wysłało polskich turystów na zorganizowaną wycieczkę do Macedonii.

HISTORYCZNE WIĘZI:
Zobacz więcej

HISTORYCZNE WIĘZI:

Gorica Atanasova-Gjorevska, chargé d’affaires ambasady Republiki Macedonii w Polsce, podkreśla siłę więzi pomiędzy Skopje, stolicą Macedonii, a Warszawą. Przypomina, że w 1963 r. Skopje zostało zniszczone przez trzęsienie ziemi i polscy architekci odegrali wielką rolę w jego odbudowie. W 1948 r., po wojnie domowej w Grecji, Polska przyjęła wielu macedońskich uchodźców z Grecji. ] Marek Wiśniewski

— To dla nas ważne wydarzenie, niemal nowe otwarcie. Rozwój turystyki jest zawsze dobrym wstępem do rozwoju biznesu. Dlatego macedoński rząd oferuje dopłaty zagranicznym biurom, które przyciągają do kraju turystów — mówi Gorica Atanasova-Gjorevska, chargé d’affaires ambasady Republiki Macedonii w Polsce. Inne biura miały dotychczas w ofercie Macedonię, ale łączyły ten kierunek np. z Grecją lub innymi krajami Bałkanów. Do wrześniaRego-Bis planuje wysyłać do Macedonii jeden czarter tygodniowo, w przyszłym roku rozważy dwa. Szefowa biura weźmie też udział w pierwszym polsko-macedońskim forum biznesu dla kobiet, które zacznie się 28 czerwca.

— W ciągu ostatnich dwóch lat sytuacja polityczna Macedonii była niestabilna, co mogło zniechęcać biznesmenów, dla których stabilność polityczna jest ważna. Od końca maja mamy nowy rząd, który jest proeuropejski i proatlantycki. Zależy mu na przyciąganiu inwestorów z Polski i zwiększaniu wymiany handlowej — podkreśla Gorica Atanasova-Gjorevska, która jest jedną ze współorganizatorek forum. Po stronie polskiej chęci są.

— W gronie uczestniczek forum są nie tylko osoby z kręgów stricte biznesowych. Są panie zainteresowane np. współpracą w ramach think-tanków, a także rozwiązaniami z zakresu polityki aktywizacjii zatrudniania kobiet. Z biznesu reprezentowany jest głównie sektor szeroko rozumianego IT, a także turystyczny — mówi Ewa Rumińska-Zimny, ekonomistka i prezeska Międzynarodowego Forum Kobiet przy Szkole Głównej Handlowej, współorganizatorka forum. Są też przedstawicielki branży produkcyjnej, m.in. Jolanta Witkowska, współwłaścicielka firmy Pak-Wit, produkującej torebki foliowe.

— Eksportujemy już do krajów UE i jesteśmy zainteresowani nowymi kierunkami. Z Macedonią będzie to dla mnie pierwszy kontakt — mówi Jolanta Witkowska. Obroty handlowe Polski z Macedonią są niewielkie, w 2015 r. wyniosły 95,6 mln EUR. Jednym z największych polskich inwestorów w tym kraju jest informatyczna grupa Asseco, która na Bałkanach działa poprzez firmę Asseco South Eastern Europe (SEE). Jej szef zachęca innych inwestorów z Polski.

— To malutki rynek, ale na Bałkanach większość jest taka. Macedonia oferuje w miarę sprawny, pod względem logistycznym i kulturowym, dostęp do rynków państw byłej Jugosławii, a także Bułgarii i Grecji — podkreśla Piotr Jeleński, prezes Asseco SEE.

Poza tym, jak podkreśla, Macedonia to kraj o przyjaznych regulacjach i sprawnej administracji, której pracy nie zakłócały niedawne zmiany na najwyższych szczeblach rządowych. Ma też przyjazny system podatkowy, co potwierdzają międzynarodowe rankingi.

— Ważnym argumentem są też niskie koszty, m.in. pracy. Zatrudniamy w Macedonii blisko 150 osób. To świetni pracownicy i rozważamy zwiększenie zatrudnienia, by pracować również na potrzeby pozostałych rynków — mówi Piotr Jeleński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Macedonia inwestuje w turystów