Machina: nowy właściciel

Radosław Omachel
07-01-2002, 00:00

Wydawnictwo Machina Press ma nowego właściciela. Pakiet 87-proc. udziałów odkupił od funduszu Baring Communication Equity Emerging Europe zarząd wydawnictwa. Kwota transakcji nie została ujawniona. Wiadomo jednak, że nowych właścicieli wspiera finansowo inwestor branżowy.

Fundusz inwestycyjny Baring Communication Equity Emerging Europe sprzedał swoje udziały w wydawnictwie Machina Press, wydawcy miesięczników „Machina” i „Miss”. Umowa została podpisana z przedstawicielami zarządu wydawnictwa: Markiem Kościkiewiczem i Arturem Leonem Nieszczerzewiczem, wspieranych finansowo przez inwestora branżowego. Nie wiadomo, kto nim jest oraz jaka była wartość transakcji. BCEEE kontrolował za pośrednictwem dwóch spółek — BCEEE Publications Holding i Atomic Participations 87 proc. akcji wydawnictwa. Reszta należała do Marka Kościkiewicza.

— Zawarliśmy transakcję wiązaną. Oprócz pieniędzy otrzymamy część zysków wydawnictwa w ciągu najbliższych czterech lat —informuje Zbigniew Rekusz, członek zarządu BCEEE.

Jego zdaniem, wydawnictwo jest dochodowe.

— Od dłuższego czasu przygotowywaliśmy wydawnictwo do sprzedaży. W ciągu ostatniego roku poważnie zredukowaliśmy koszty, a zatrudnienie spadło o 50 proc. — dodaje Zbigniew Rekusz.

Główny tytuł wydawnictwa — miesięcznik „Machina” — sprzedaje się słabo. Z 50 tys. nakładu sprzedaje 30 tys. Do niedawna Machina Press wydawała jeszcze trzy inne czasopisma dla młodzieży — m.in. „Beverly”. Zostały jednak zawieszone. Przyszłość wydawnictwa leży teraz w rękach nowych właścicieli. Wczoraj byli jednak nieuchwytni.

— Polski rynek okazał się jednak nieco za płytki dla miesięczników muzycznych. W założeniach „Machina” miała być pismem typowo muzycznym, ale reklamodawcy, na których wydawca liczył — firmy fonograficzne, preferowały reklamy w tytułach ogólnotematycznych. Wydaje się, że aby postawić „Machinę” na nogi, jej nowi właściciele powinni zmienić profil pisma z muzycznego na pismo typu „co, gdzie, kiedy” — uważa Baeta Golubińska, dyrektor do spraw mediów w domu mediowym Starcom.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Omachel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Machina: nowy właściciel