Magazyn musi być dobrze przemyślany

opublikowano: 12-09-2018, 22:00

Zarządzanie magazynem zależy od branży, rodzaju towarów i modelu biznesowego firmy. Te różnice mogą być bardzo duże. Jednak dobre zarządzanie musi się zacząć już na etapie planowania rozwiązań

Inaczej bałagan i brak logicznego porządku w magazynie będzie generował niepotrzebne koszty i irytował pracowników. W innych firmach, ot choćby w liniach lotniczych, brak pod ręką małej śrubki za kilka centów uziemi maszynę wartą nawet 380 mln USD. Oczywiście, może się zdarzyć, że jakaś część zamienna nie będzie potrzebna — a koszt magazynowania, tak czy inaczej, zostanie poniesiony. Jednak każda godzina przestoju to ogromne straty dla firm lotniczych. Znacznie większe niż koszt magazynowania części, która nie została użyta.

Ważne w takich przypadkach jest racjonalne tworzenie list części niezbędnych, które są często potrzebne oraz tych rzadziej stosowanych. Tych ostatnich można przechowywać znacznie mniej. A wszystko to ma przełożenie na pieniądze i osiągane zyski.

Co branża, to potrzeby

— Przykładowo, dla branży automotive realizujemy dostawy części w reżimie JIS (Just-In- Sequence), w ramach których produkty, nierzadko kompletowane dodatkowo w zestawy, muszą trafić na linię produkcyjną w określonej kolejności. Istotne jest tu zarówno umieszczenie produktu w odpowiednim miejscu palety lub innej jednostki ładunkowej, ale również umieszczenie palety w odpowiednimmiejscu auta. Wielość referencji produktowych w połączeniu z efektywnym składowaniem wymaga wykorzystania rozwiązań takich jak wózki systemowe, które zapewniają optymalny dostęp do towarów z każdego poziomu regałów wysokiego składu — tłumaczy Piotr Jeziorski z Rohlig Suus Logistics.

W branży handlu dużym AGD towar składowany jest w blokach, a wózki wyposażone są w klapy dla obsługi towarów gabarytowych (lodówki, pralki etc.). Konieczna może być również kontrola numerów seryjnych urządzeń na każdym etapie. Inną specyfikę mają produkty świeże.

— Tutaj zazwyczaj wymagana jest zdolność do realizacji tzw. cross-dockingu, obejmującego efektywną kompletację zamówień połączoną z przyjęciem, bez etapu składowania — mówi Piotr Jeziorski.

Z kolei fulfilment (czyli przyjęcie towaru, magazynowanie, pakowanie, wysyłka, obsługa zwrotów oraz monitoring) dla e-commerce rodzi zupełnie inne wyzwania. Chodzi m.in. o efektywną kompletację, wynikające z bardzo dużej liczby towarów oraz rozdrobnionych zamówień.

Przykłady różnic między branżami można mnożyć. A co ze wskaźnikami zapasów? — Wszystko zależy od branży. Są takie, w których kilka procent wystarcza np. FMCG, ponieważ rotacja jest bardzo dynamiczna, a produkty często mają krótkie terminy ważności. Są również i takie branże, gdzie te zapasy plasują się na poziomie kilkunastu procent. Dobrym przykładem jest branża meblarska — wyjaśnia Grzegorz Prorok, z Consafe Logistics.

Informatyczne wsparcie

Jednym z trudniejszych zadań w zarządzaniu magazynem jest dobre zaprojektowanie rozwiązanie składowania towaru. W przypadku operatora logistycznego z pomocne jest doświadczenie i umiejętność wychwycenia podobieństw między zróżnicowanymi projektami.

— Wykorzystanie elementów sprawdzonych rozwiązań w innych wdrożeniach, a także merytoryczne wsparcie poddostawców od deweloperów powierzchni magazynowych, przez dostawców rozwiązań intralogistycznych, do infrastruktury IT i ochrony pozwala na stworzenie optymalnego i spójnego projektu. Takiego, który zapewni również wymaganą skalowalność i elastyczność dla umożliwienia rozwoju procesów — mówi Piotr Jeziorski.

Dobre zarządzanie magazynem wymaga odpowiedniego wsparcia informatycznego. Bez niego trudno wyobrazić sobie skuteczne działanie.

— Kluczem jest tutaj oprogramowanie klasy WMS (Warehouse Management System) zapewniające elastyczną i efektywną obsługę zróżnicowanych procesów w jednym miejscu. Praktycznie każda operacja logistyczna jest dzisiaj wspierana informatycznie — funkcjonalności obejmują zarządzanie dostawami, zamówieniami, alokację, konsolidację, przekazanie do pakowania, automatyczną dystrybucję zadań, zróżnicowane strategie i ogromną liczbę innych działań. Faktem jest jednak, że systemów informatycznych wykorzystywanych w magazynie jest więcej — może to być oprogramowanie wózków systemowych z automatyczną nawigacją, samojezdnych pojazdów AGV, systemów bezpieczeństwa, czytników, sorterów, i wielu innych. Przemysł 4.0 coraz silniej zaznacza swoją obecność w logistyce, a otwartość i skalowalność rozwiązań informatycznych wykorzystanych w zarządzaniu magazynem jest warunkiem niezbędnym dla zapewnienia wzrostu — podkreśla Piotr Jeziorski.

Magazyn nie może żyć własnym życiem i informacje o zapasach poszczególnych składowanych elementów muszą być widoczne w systemie informatycznym (bez względu na to jaki by on nie był), a co najważniejsze zgodny ze stanem faktycznym.

Sprawdź program "XV Forum Polskich Menedżerów Logistyki POLSKA LOGISTYKA", 2-3 października 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Magazyn musi być dobrze przemyślany