Magazynowy przyczółek Holendrów

opublikowano: 11-11-2019, 22:00

Międzynarodowa sieć dyskontów Action zbudowała centrum dystrybucyjne w Polsce, bo planuje ekspansję w głąb kraju.

Centrum dystrybucyjne wywodzącej się z Holandii międzynarodowej sieci Action otwarto w Osłej na Dolnym Śląsku. Budowany w systemie BTO (na zamówienie użytkownika będącego też właścicielem) obiekt ma 45 tys. m kw. powierzchni. Budowa centrum dystrybucyjnego to konsekwencja rozwoju sieci w Polsce i wstęp do dalszej ekspansji. Action handlujący „mydłem i powidłem” — od żywności przez artykuły wyposażenia wnętrz, sportowe i biurowe po modę, środki czystości, akcesoria ogrodnicze i narzędzia — zaczął nad Wisłą w 2017 r. od sześciu sklepów. W 2018 r. sieć urosła ponadczterokrotnie, a do końca 2019 r. ma mieć ponad 50 placówek. Najczęściej umieszcza je w niewielkich parkach handlowych, które ostatnio dynamicznie się rozwijają.

EKSPANSJA:
EKSPANSJA:
Bliskość autostrad do centrum dystrybucyjnego w Osłej pozwoli nam na szybkie dotarcie na wschód i północ kraju — mówi Sławomir Nitek, dyrektor generalny Action Polska.
fot. ARC

— Na razie jesteśmy obecni głównie na południu i zachodzie Polski, ale szybko posuwamy się w głąb kraju. Centrum w Osłej ma zapewnić dystrybucję do sklepów w Polsce, a także w Niemczech w pobliżu granicy. Obecnie obsługuje 46 sklepów nad Wisłą i około 30 za Odrą. Na tej powierzchni możemy pomieścić 50 tys. palet, czyli tyle, ile potrzeba, aby zapewnić dostawy wszystkich 6 tys. produktów z naszego asortymentu do 150 sklepów — mówi Sławomir Nitek, dyrektor generalny firmy Action Polska.

Oszczędzanie wszystkiego

Obecnie w nowym centrum pracuje 180 osób, docelowo będzie nawet 400. Duże zatrudnienie, z którego cieszy się gmina, związane jest z logistyką dostaw. Towary przywożone na paletach są tam przepakowywane do kontenerów i ładowane do dwupoziomowych ciężarówek. Sławomir Nitek wyjaśnia, że taki system oszczędza pracę osób zatrudnionych w sklepach — w kontenerach towary posegregowane są tak, jak później rozkładane na półkach. Action oszczędza nie tylko czas, ale też wodę i energię. Magazyn, który na 11-hektarowej działce kupionej w przetargu od gminy Gromadka wybudowała firma Goldbeck, współpracująca już z Actionem przy podobnych inwestycjach, wyposażono w rozwiązania proekologiczne. Został zrealizowany według wewnętrznych standardów sieci handlowej.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Magazyny dla handlu

Rynek magazynowy w Polsce od lat pnie się w górę. Obecnie całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej klasy A wynoszą prawie 17 mln m kw. Według danych Nuvalu Polska handel internetowy i duże sieci handlowe plasują się na drugim miejscu pod względem udziału w nowych transakcjach (na poziomie 10-15 proc.). Udział detalistów się zwiększa, bo rosnące sieci handlowe potrzebują dużych magazynów centralnych. Przykładem dużej inwestycji z ostatnich lat jest budowa przez Panattoni na Śląsku magazynu o powierzchni 60 tys. m kw. dla sieci H&M.

W 2018 r. ta sama firma wybudowała 123 tys. m kw. w centralnej Polsce dla Leroy Merlin, a Hillwood postawił 40,7 tys. m kw. na Śląsku dla Pepco. W 2019 r. Panattoni oddał obiekt o powierzchni 68,5 tys. m kw. w Gdańsku dla Home & You i 51,7 tys. m kw. w centralnej Polsce dla Castoramy. Sieć Dino wybudowała dla siebie (w systemie BTO) 43,5 tys. m kw. w woj. zachodniopomorskim, a Lidl — 44 tys. m kw. w Stargardzie Szczecińskim.

OKIEM EKSPERTA

Ofensywa sieci nowego typu

SZYMON GASPARSKI, dyrektor ds. powierzchni przemysłowych i logistycznych w Nuvalu Polska

W ostatnich trzech latach na Polskim rynku pojawił się nowy typ sieci handlowych, w których albo nie ma artykułów spożywczych, albo ich procent jest bardzo niewielki. Skupiają się na działach dom i ogród, sport, dekoracje, odzież, drobny sprzęt AGD, majsterkowanie, drogeria, zabawki. Do największych z nich należą Acion, Dealz oraz Tedi. W mniejszym formacie można też do nich zaliczyć Pepco oraz KIK, jednak te bardziej należy traktować jako dyskonty odzieżowe z ofertą uzupełnioną o inne branże. Biorąc pod uwagę aktualne preferencje i mody zakupowe, sklepy tego typu radzą sobie i będą radziły bardzo dobrze, dlatego w najbliższych latach należy się spodziewać otwierania przez nie nowych lokalizacji sklepów, a w konsekwencji, nowych dużych centrów dystrybucyjnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane