Mali ciągną rynek

Marcin Bołtryk
31-01-2018, 22:00

Sektor wynajmu długoterminowego urósł w 2017 r. o 13,1 proc. To zasługa przede wszystkim małych przedsiębiorców

Rok 2017 był bardzo udany dla rynku motoryzacyjnego w Polsce. Z salonów wyjechało 486 tys. nowych aut. To o ponad 70 tys. więcej niż rok wcześniej, z czego ponad 57 tys. trafiło do firm. Bo niemal 70 proc. samochodów osobowych sprzedanych w minionym roku kupiły właśnie firmy. I także pod tym względem był wzrost — o 2 pkt proc. A dwie trzecie tych zakupów poczyniły przedsiębiorstwa leasingowe, rent a car i CFM (wynajem długoterminowy). Firmy skupione w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) kupiły w 2017 r. 114,5 tys. nowych aut osobowych.

MNIEJSZY MOŻE WIĘCEJ:
Zobacz więcej

MNIEJSZY MOŻE WIĘCEJ:

Wynajem długoterminowy coraz bardziej napędzają małe i średnie przedsiębiorstwa. W najbliższych latach ich wpływ na wzrost tego rynku będzie jeszcze większy — mówi Sławomir Wontrucki, prezes PZWLP i prezes spółki LeasePlan Polska. [FOT. ARC]

Zasługa biznesu

W samym wynajmie długoterminowym znalazł się co piąty nowy samochód osobowy kupowany przez przedsiębiorców. Sektor CFM kupił ich o 22,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

— Ten sektor w coraz większym stopniu napędzają nowi klienci z małych i średnich przedsiębiorstw. W najbliższych latach ich wpływ na wzrost rynku CFM będzie jeszcze większy, bo są coraz bardziej przekonani do pełnego outsourcingu aut służbowych. Rozwój dokonuje się także dzięki zmianie preferencji i filozofii przedsiębiorców w Polsce dotyczących aut firmowych. Ewoluują od modelu posiadania samochodów flotowych, a więc finansowania ich poprzez zakup czy na kredyt, do modelu używania. Zdecydowana większość używanych przez firmy aut znajduje się w którejś z form leasingu — klasycznego finansowego, operacyjnego lub operacyjnego z obsługą, a więc wynajmu długoterminowego. Jak wynika z doświadczeń bardziej rozwiniętych rynków zachodnioeuropejskich, odchodząc od zakupu lub kredytu, firmy zazwyczaj początkowo wybierają leasing w najprostszej formie, czyli klasyczny finansowy. Dopiero potem sięgają po wynajem długoterminowy — opowiada Sławomir Wontrucki, prezes PZWLP i prezes firmy LeasePlan Polska.

Wierni dieslowi

W 2017 r. w wynajmie długoterminowym wciąż dominowały samochody z silnikami Diesla (66,3 proc.). Od kilku kwartałów ich udział jednak spada — przez cały 2017 r. o 4,5 proc. Rosła natomiast popularność samochodów napędzanych silnikami benzynowymi (32,7 proc., wzrost o 3,8 proc.). Aut napędzanych układami hybrydowymi i elektrycznych wciąż jest relatywnie bardzo mało — 1 proc., ale szybko ich przybywa. Udział tzw. aut ekologicznych we flocie PZWLP urósł w 2017 r. ponad trzykrotnie i było ich w wynajmie długoterminowym 1566, w tym 1542 hybrydy (wzrost z 382 na koniec 2016 r.) i 24 elektryczne. Pojazdy kupowane przez firmy należące do PZWLP na potrzeby wynajmu długoterminowego były coraz bardziej przyjazne dla środowiska, jeśli chodzi o emisję dwutlenku węgla. W czwartym kwartale 2017 r. wynosiła ona średnio 123,9 g/km i była o 4,5 proc. (5,8 g/km) niższa niż w takim samym okresie rok wcześniej.

Siła spokoju

Zdaniem przedstawicieli PZWLP bardzo dobre wyniki odnotowane w 2017 r. przez rynek flotowy w Polsce, w tym przez sektor wynajmu długoterminowego, to, poza wieloma innymi czynnikami, zasługa przepisów.

— Rosnącym zakupom aut firmowych sprzyjają w dużej mierze stabilne przepisy, w tym regulacje podatkowe. Dobre prognozy są także na 2018 r. Jedną z ważniejszych i długo oczekiwanych przez branżę flotową regulacji jest ustawa o elektromobilności. Ulgi podatkowe i ułatwienia dla przedsiębiorców kupujących auta hybrydowe i elektryczne pozytywnie wpłynęłyby na wzrost liczby samochodów ekologicznych we flotach — uważa Leszek Pomorski, członek zarządu PZWLP i prezes spółki Alphabet Polska Fleet Management. © Ⓟ

O PZWLP

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów to organizacja skupiająca 20 firm, które się specjalizują w wynajmie i leasingu aut do flot. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę sektora. Organizacja reprezentuje około 80 proc. rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego. Należą też do niej największe polskie i międzynarodowe firmy rent a car.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Mali ciągną rynek