Samorząd województwa małopolskiego i PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) podpisały umowę na dofinansowanie pociągów regionalnych w województwie do 12 grudnia 2009 roku - poinformowało w czwartek PKP PR. W ciągu 3 lat na regionalne połączenia ma być przeznaczone nie mniej niż 112 mln 600 tys. zł.
Rzecznik prasowy PKP Przewozy Regionalne Łukasz Kurpiewski napisał w komunikacie, że jest to pierwsza w Polsce trzyletnia "umowa ramowa o świadczeniu usług publicznych w zakresie wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze województwa małopolskiego. Jest ona zgodna z ustawą o transporcie kolejowym".
W pozostałych województwach rozmowy trwają.
PKP PR poinformowało również o podpisaniu szczegółowej umowy rocznej. Umowa ta, na rozkład jazdy 2006/2007, określa dofinansowanie 316 pociągów regionalnych kwotą 38 mln zł.
PKP PR zaznaczyło w komunikacie, że rozkład jazdy ułożono wspólnie z samorządem. Uwzględnia on potrzeby i oczekiwania mieszkańców Małopolski na miarę możliwości finansowych województwa.
"Małopolska jest pozytywnym przykładem tego, że zawarcie stosownych umów jeszcze przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy jest jak najbardziej możliwe" ľ powiedział cytowany w komunikacie członek zarządu i dyrektor handlowy PKP Przewozy Regionalne Marek Nitkowski.
Zgodnie z prawem, urzędy marszałkowskie są zobowiązane do organizowania i dofinansowywania regionalnych przewozów pasażerskich na terenie swojego regionu.
Rzecznik Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie Katarzyna Dzierżak-Piotrowicz poinformowała PAP, że w kończącym się roku kolej otrzymała z budżetu województwa 36 mln zł dotacji, co pozwoliło na kursowanie 354 pociągów regionalnych.
Oznacza to, że w we wchodzącym w życie 10 grudnia nowym rozkładzie jazdy zlikwidowanych zostanie ponad 20 połączeń, głównie na trasach do Wieliczki, Sędziszowa, Krynicy i w kierunku Zakopanego. Wprowadzone zostaną też nowe połączenie m.in. trzy razy dziennie bezpośrednie między Krakowem i Oświęcimiem.
(PAP)